|
|
|
||
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak
postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení
apod. Věnuje se v základní podobě teoretické interpretaci tréninku, jeho systémovému pojetí , zatěžování, složkám
tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (14.05.2018)
|
|
||
Výstupy z učení Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii. Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky. Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty. Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem. Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností. Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků. Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky. Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení. Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě. Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností. Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech. Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (11.11.2023)
|
|
||
Základní studijní literatura:
1. PERIČ, T. - DOVALIL, J.: Sportovní trénink. Praha : Grada 2010 2. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012. 3. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha : Karolinum 2008. Další doporučená studijní literatura: 1. BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 1999. 2. ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 1998. 3. MANNO, R. Les bases de 1'entrainement sportif. Paris : Revue Education Physique et Sport, 1992. 4. MARTENS, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997. 5. SCHN ÁBEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingswissenschaft: Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997. Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (14.05.2018)
|
|
||
Zakončení předmětu
ústní zkouška Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (14.05.2018)
|
|
||
Počet lekcí: 12, počet hodin 24
1. Sportovní trénink: cíl a úkoly. Sportovní výkon a jeho struktura. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce. 2. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu . 3. Zatížení a zatěžování. Objem zatížení. Velikost zatížení. Klasifikace těl.cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace, intenzita. Frekvence zátěžových podnětů. 4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj. 5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj. 6. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti, 7. Obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj. 8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností. 9. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu. 10. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah. 11. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období. Tréninková jednotka. 12. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.
Poslední úprava: Kolář Jiří, Mgr. (14.05.2018)
|