V předmětu Gymnastika OSP se student seznamuje s teoretickými východisky různých oblastí oboru Gymnastika a
základy didaktických stylů vhodných pro začlenění do výuky OSP. Znalost možností širokého využití gymnastických
činností a pochopení jejich významu pro ovlivňování osobnosti OSP umožňuje aplikaci gymnastických pohybových
programů pro kultivaci pohybového projevu různých skupin populace i jednotlivců, naplňujících jejich potřeby a
očekávání.
Materiály pro výuku naleznete v MS Teams s kodem: n7fwlao
Poslední úprava: Doležalová Kateřina, Mgr., Ph.D. (03.04.2025)
In the subject OSP Gymnastics, the student becomes familiar with the theoretical foundations of various areas of the field of Gymnastics and the basics of didactic styles suitable for inclusion in OSP teaching. Knowing the possibilities of the wide use of gymnastic activities and understanding their importance for influencing the personality of OSP enables the application of gymnastic movement programs for the cultivation of the movement expression of various population groups and individuals, fulfilling their needs and expectations.
Poslední úprava: Novotná Viléma, doc. PhDr. (11.09.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je
formou přednášek seznámit studenty se základy a východisky oboru Gymnastika,
využívat následně získané vědomosti a poznatky při didaktické praxi ve výuce,
přetvářet dané poznatky do osvojených znalostí o tvorbě účelově zaměřených souborů gymnastických cvičení,
rozvíjet specifickým způsobem pohybovou tvořivost,
osvojit si vhodné způsoby řízení vzdělávacího procesu.
Po absolvování předmětu si student osvojil dovednosti k vytváření specifických gymnastických programů a souborů gymnastických cvičení a dokáže je realizovat v pedagogické praxi.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
The aim of the course is:
To introduce students to the fundamentals and principles of the field of Gymnastics through lectures.
To apply the acquired knowledge and insights in didactic practice during teaching.
To transform this knowledge into acquired expertise in creating purpose-oriented sets of gymnastic exercises.
To develop a specific approach to creative movement.
To acquire suitable methods for managing the educational process.
Upon completing the course, the student will have acquired skills in creating specific gymnastic programs and sets of gymnastic exercises and will be able to implement them in pedagogical practice.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Literatura -
Povinná literatura:
NOVOTNÁ, V. & kolektiv. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0(pdf)
NOVOTNÁ, V., DOLEŽALOVÁ, K., CHRUDIMSKÝ, J., & KOLEKTIV. (2019). Základní gymnastika OSP. Praha: UK FTVS. ISBN 978-80-87647-52-3. dostupné z:
https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. DVD. ISBN 978-80-86317-91-5.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0.
KOLEKTIV. Gymnastika. Praha: Karolinum, 2003, 90s. ISBN 80-246-0661-5.
Doporučená literatura:
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce: 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
NOVOTNÁ, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Povinná literatura: NOVOTNÁ, V. & kolektiv. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0(pdf)
NOVOTNÁ, V., DOLEŽALOVÁ, K., CHRUDIMSKÝ, J., & KOLEKTIV. (2019). Základní gymnastika OSP. Praha: UK FTVS. ISBN 978-80-87647-52-3. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html
CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. DVD. ISBN 978-80-86317-91-5.
NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0.
KOLEKTIV. Gymnastika. Praha: Karolinum, 2003, 90s. ISBN 80-246-0661-5.
Doporučená literatura:
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastická průprava sportovce: 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1006-4.
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-54-4.
NOVOTNÁ, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.
Materiály pro výku naleznete v MS Teams s kodem: n7fwlao
Poslední úprava: Doležalová Kateřina, Mgr., Ph.D. (03.04.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky na splnění zápočtu:
účast na výuce (teoretická část a praxe)
odevzdání a schválení kreditní práce: vytvoření gymnastického programu pro vybranou skupinu OSP s hudbou s využitím náčiní nebo nářadí (zdůvodnění zaměření programu, popis cviků, rytmizace provedení, grafický záznam)
praktická prezentace části programu s hudbou v rámci výuky
písemný test znalostí a gymnastického názvosloví.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Requirements for obtaining the credit include:
Attendance in the course (both theoretical and practical parts).
Submission and approval of a credit assignment: Creating a gymnastic program with music, incorporating equipment or apparatus, for a selected group with disabilities (justification of the program's focus, description of exercises, rhythmic execution, graphic representation).
Practical presentation of a portion of the program with music during the course.
A written knowledge test on gymnastics and gymnastic terminology.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
Sylabus -
Přednášky:
1. Obor Gymnastika, historie, vývoj, význam. Gymnastika pro OSP. Gymnastické programy a jejich aplikace pro OSP. Odborná terminologie.
2. Základní pohybové školení, pohybová gramotnost - aplikace pro OSP.
3. Specifika gymnastických programů - didaktické aplikace pro vybrané OSP.
4. Gymnastika pro všechny - aplikace pro OSP.
5. Vztah hudby a pohybu.
6. Tance a taneční výchova - aplikace pro OSP.
7. Hudebně pohybová kompozice, pohybová skladba - aplikace pro OSP.
Praktické semináře:
1. Tvorba a realizace gymnastického programu.
2. Gymnastika pro všechny, využití v praxi.
3. Specifika gymnastických programů zaměřených na vybranou skupinu OSP.
4. Pohybový obsah základního pohybového školení. Specifika pohybové gramotnosti.
5. Vztah hudby a pohybu a jeho realizace v praxi. Gymnastická cvičení s hudbou.
6. Hudební puls. Počítací doba. Metrum. Metrický akcent. Pohyb a tempo, jeho změny, agogika. Rytmus v
hudbě a rytmus v pohybu. Charakteristický rytmus. Rytmizace pohybu. Tečkovaný a osminový rytmus.
Rytmické náčiní (tlukátka, tamburíny). Dynamika v pohybu a v hudbě. Dynamické stupně. Dynamické
změny (náhlé a postupné; crescendo - decrescendo). Dynamický oblouk. Rytmická cvičení.
7. Propojení gymnastických a tanečních programů. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně pohybové kompozice.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)
The topics covered in the course include:
Lectures:
Gymnastics as a field, its history, development, and significance. Gymnastics for people with disabilities. Gymnastic programs and their applications for individuals with disabilities. Professional terminology.
Basic physical training and physical literacy - applications for individuals with disabilities.
Specifics of gymnastic programs - didactic applications for selected individuals with disabilities.
Gymnastics for all - applications for individuals with disabilities.
The relationship between music and movement.
Dances and dance education - applications for individuals with disabilities.
Music-movement composition, movement structure - applications for individuals with disabilities.
Practical seminars:
Creation and implementation of a gymnastic program.
Gymnastics for everyone, practical applications.
Specifics of gymnastic programs for a selected group of individuals with disabilities.
Content of basic physical training. Specifics of physical literacy.
The relationship between music and movement and its practical realization. Gymnastic exercises with music.
Musical pulse. Time signature. Meter. Metric accent. Movement and tempo, its changes, agogics. Rhythm in music and rhythm in movement. Characteristic rhythm. Rhythmization of movement. Dotted and eighth-note rhythms. Rhythmic equipment (castanets, tambourines). Dynamics in movement and music. Dynamic levels. Dynamic changes (sudden and gradual; crescendo - decrescendo). Dynamic arc. Rhythmic exercises.
Integration of gymnastic and dance programs. Creative activities in the creation of music-movement compositions.
Poslední úprava: Zdobinský Adam, PhDr. (09.11.2023)