|
|
|
||
V rámci výuky bude představen vývoj civilní ochrany a úkoly zejména veřejné správy při zajišťování bezpečnosti. V úvodu předmětu jsou studentům prezentovány nejdůležitější právní předpisy a vymezení základních pojmů uvedených témat. Je řešeno začlenění problematiky Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí do rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. V procesu studia si studenti osvojí poznatky k realizaci správného chování při mimořádné události, svépomoci a vzájemné pomoci, základní dovednosti a znalosti, jak předcházet mimořádným událostem a jak chránit sebe a svěřené žáky v případě jejího vzniku. Předmět je zakončen písemným testem z probírané problematiky.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||
Cílem předmětu „Ochrana obyvatelstva“ je poskytnout studentům základní informace, které se týkají opatření ochrany obyvatelstva, problematiky integrovaného záchranného systému (IZS), první pomoci, dopravní výchovy a přípravy obyvatelstva k obraně státu. Student tedy bude umět poskytnout první pomoc v urgentní situaci, bude ovládat vhodné postupy při řešení krizových situací a naučí se efektivně komunikovat s integrovaným záchranným systémem včetně správného chování při mimořádných situacích primárně ohrožující bezpečnost či životy lidí. Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Amount of credits corresponding to time load 4 to 5 Allocated credits 4 Completion Ex Direct teaching Lectures: 2 Exercises: 0 Preparation for teaching Expected preparation time for 1 hour of lecture 60 minutes Expected preparation time for 1 exercise 0 minutes Self-study of literature (per semester) 20 hours Work with study materials (per semester) 20 hours Fulfillment of continuous tasks (per semester) 10 hours Fulfillment of the subject Seminar work 0 hours Preparation for credit 15 hours Exam preparation and 0 hour exam Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
Attendance at lessons (90%), passing a written credit test. Requirements for completing the course (credit or exam) are clearly based on the content of the syllabus, annotation and studied notified list of literature in the description of the course in the SIS and are further specified by the teacher at the beginning of the semester. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
|
||
Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému. Zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně. Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. Vyhláška č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva. Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany. Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020, schválená usnesením vlády č. 165, ze dne 25. února 2008. Pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k začlenění tématiky ochrany člověka za mimořádných událostí do vzdělávacích programů, č.j.: 12 050/03-22 ze dne 4. března 2003. SKALSKÁ, K., HANUŠKA, Z. a DUBSKÝ, M. Integrovaný záchranný systém a požární ochrana, Modul I. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2010. ISBN 978-80-86640-59-4. DLOUHÝ, M. a kol. Krizová komunikace v zátěžových situacích. Praha: UK, FTVS, 2014. ISBN 978-80-8764712-7. ŠILHÁNEK,B. a DVOŘÁK, J. Stručná historie ochrany obyvatelstva v našich podmínkách. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2003. ISBN 80-86640-12-4. LINHART, P. a ŠILHÁNEK, B. Ochrana obyvatelstva v Evropě. Praha: MV-GŘ HZS ČR, 2005. ISBN 80-86640-55-8 Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
|
|
||
Témata: 1. Úvod do studia, cíle výuky, studijní materiály a organizace výuky. Historie civilní obrany a ochrany, Ženevské úmluvy a dodatkové protokoly, právní předpisy. Mimořádné události (MU), klasifikace MU, možná ohrožení v ČR a v zahraničí, předcházení vzniku, reakce, nejčastější MU v ČR. Identifikace rizik spojených s pořádáním školních aktivit ve škole i mimo.2. Integrovaný záchranný systém, základní a ostatní složky, možnosti spolupráce při vzdělávacích aktivitách.3.Opatření ochrany obyvatelstva – varování, ukrytí, evakuace, nouzové přežití, individuální ochrana. Zásady aplikace jednotlivých opatření v rámci školních aktivit. 4. Tísňové volání, komunikace při mimořádných událostech, psychosociální pomoc. 5. Rámcové vzdělávací programy pro další vzdělávání a začlenění problematiky ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. 6. Didaktické pomůcky pro výuku OČBRMU – technické, audiovizuální, interaktivní, edukativní materiály, učebnice, metodické listy, výchovné deskové hry a další pomůcky pro výuku. 7. Péče o zdraví I. Prevence v péči o zdraví, bezpečné chování při MU ohrožující život a zdraví jedinců i celých skupin obyvatelstva. 8. Péče o zdraví II. První pomoc. 9. Prevence kriminality, dětská kriminalita. 10. Základní dětská bezpečnost, bezpečnostní architektura. Ochrana „měkkých cílů“. 11. Objektová bezpečnost školských zařízení. 12. Zásady chování při agresivním napadení útočníkem v prostorách školy. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7746 Odkaz: http://bezport.kr-karlovarsky.cz/file/4073/, zvolit - modul E - volně přístupný bez hesla (pdf) Odkaz: https://www.hzscr.cz/docDetail.aspx?docid=21657680&doctype=ART zvolit - modul D, G, I - volně přístupný bez hesla (pdf) Odkaz: https://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=239&r=2000 - Zákon 239/2000 Sb.Text předpisu je volně přístupný na těchto níže uvedených stránkách:
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
|