PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Efektivní komunikace ve škole (učitel, ředitel, žák, rodič a asistent) - OPNZ1Q029B
Anglický název: Effective Communication in Schools (teacher, principal, pupil, parents and assistant teacher)
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí. Soustředí se na komunikaci mezi aktéry školního prostředí a uvnitř těchto skupin: učitelé, vedení školy, školní poradenské pracoviště, žáci, rodiče.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Cíl předmětu

1. Studenti se seznámí s teoretickými východisky komunikace ve škole, s vybranámi strategiemi komunikace a komunikačními situacemi. 

2. Studenti na videu analyzují komunikační situace a jejich strukturu z hlediska bezpeční, efektivnosti , potřeb a cílů různých aktérů

3. Studenti se seznámí s komunikačními postupy, které mohou využít ve škole a jejich teoretickými východisky.

4. Studenti procvičí vybrané komunikační postupy na různých školních situacích, reflektují je a adaptují pro své potřeby. 

Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky ukončení kurzu: 

  • účast na semináři
  • drobné úkoly - popis a analýza komunikačních situací, popis a analýza vlastní zkušenosti
Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
Literatura

Gavora, P. (2005).  Učitel a žáci v komunikaci. Brno, Paido.

Mareš, J. , Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno, CDVU MU.

Rollnick, S. ,  Kaplan, G., Rutschman, R.  (2017) Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál

Šeďová, K.; Švaříček, R.; Šalamounová, R. (2010). Komunikace ve školní třídě. Praha, Portál, 2010.

Shan, S., Li, C.; Shi, J.; Wang, L., & Cai, H. (2014). Vliv efektivní komunikace, sdílení výsledků a pozitivního prostředí ve třídě na výkon při učení. Systems Research and Behavioral Science , roč. 31. č. 3, s. 471-482.

 

Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
Sylabus

1. Komunikace a pedagogická komunikace - základní pojmy a teorie. Studenti se seznamí s hlavními okruhy komunikace ve škole a umí je třídit a charakterizovat. 

2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. Symetrická a asymetrická komunikace. Motivační rozhovor. Studenti se seznámí se základy efektivní komunikace, vyzkouší si ve skupinách různé komunikační postupy, přemýšlí o nich a aplikují je na vybraných školních komunikačních situacích. 

3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou - zvláště komunikace učtelé mezi sebou a vedením školy (sdílení zkušenosti), asistent pedagoga - učitel (řízení práce), komunikace mezi dětmi (možnosti učitele v jejím řízení - programy pro děti, třídnícké hodiny), komunikace učitel - žáci (pedagogická komunikace a její znaky), komunikace škola- rodina. Studenti analyzují různé školní situace z hlediska komunikace. Umí použít různá kriteria - bezpeční ve škole, klima, postupy a strategie, chyby aktérů, efekty komunikace.  

4. Kritická místa komunikace ve škole - zajímavé školní situace a jejich analýza. Studenti analyzují problematické školní situace z hlediska komunikace. Navrhují nová řešení takových situaci, zkoušejí jejich použití a adaptují je pro své potřeby.  

5. Nácvik základních komunikačních dovedností - nástroje komunikace a jejich zkoušení. Studenti procvičují konkrétní školní situace podle navržených komunikačních strategií, umí je reflektovat a měnit.  

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Studijní opory

 https://pedfuk.padlet.org/idaviktorov/efektivn-komunikace-ve-kole-q3zhaovcp9f5n53l

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK