|
|
|
||
|
Předmět přinese základní teoretické a praktické znalosti efektivní komunikace ve školním prostředí. Soustředí se na komunikaci mezi aktéry školního prostředí a uvnitř těchto skupin: učitelé, vedení školy, školní poradenské pracoviště, žáci, rodiče.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
|
1. Studenti se seznámí s teoretickými východisky komunikace ve škole, s vybranámi strategiemi komunikace a komunikačními situacemi. 2. Studenti na videu analyzují komunikační situace a jejich strukturu z hlediska bezpeční, efektivnosti , potřeb a cílů různých aktérů 3. Studenti se seznámí s komunikačními postupy, které mohou využít ve škole a jejich teoretickými východisky. 4. Studenti procvičí vybrané komunikační postupy na různých školních situacích, reflektují je a adaptují pro své potřeby. Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
|
|
||
|
Podmínky ukončení kurzu:
Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
|
|
||
|
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno, Paido. Mareš, J. , Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno, CDVU MU. Rollnick, S. , Kaplan, G., Rutschman, R. (2017) Motivační rozhovory ve škole. Praha, Portál Šeďová, K.; Švaříček, R.; Šalamounová, R. (2010). Komunikace ve školní třídě. Praha, Portál, 2010. Shan, S., Li, C.; Shi, J.; Wang, L., & Cai, H. (2014). Vliv efektivní komunikace, sdílení výsledků a pozitivního prostředí ve třídě na výkon při učení. Systems Research and Behavioral Science , roč. 31. č. 3, s. 471-482.
Poslední úprava: Chalupová Veronika, Mgr. (20.02.2024)
|
|
||
|
1. Komunikace a pedagogická komunikace - základní pojmy a teorie. Studenti se seznamí s hlavními okruhy komunikace ve škole a umí je třídit a charakterizovat. 2. Zásady efektivní komunikace ve školním prostředí. Symetrická a asymetrická komunikace. Motivační rozhovor. Studenti se seznámí se základy efektivní komunikace, vyzkouší si ve skupinách různé komunikační postupy, přemýšlí o nich a aplikují je na vybraných školních komunikačních situacích. 3. Různé typy komunikace školních aktérů mezi sebou - zvláště komunikace učtelé mezi sebou a vedením školy (sdílení zkušenosti), asistent pedagoga - učitel (řízení práce), komunikace mezi dětmi (možnosti učitele v jejím řízení - programy pro děti, třídnícké hodiny), komunikace učitel - žáci (pedagogická komunikace a její znaky), komunikace škola- rodina. Studenti analyzují různé školní situace z hlediska komunikace. Umí použít různá kriteria - bezpeční ve škole, klima, postupy a strategie, chyby aktérů, efekty komunikace. 4. Kritická místa komunikace ve škole - zajímavé školní situace a jejich analýza. Studenti analyzují problematické školní situace z hlediska komunikace. Navrhují nová řešení takových situaci, zkoušejí jejich použití a adaptují je pro své potřeby. 5. Nácvik základních komunikačních dovedností - nástroje komunikace a jejich zkoušení. Studenti procvičují konkrétní školní situace podle navržených komunikačních strategií, umí je reflektovat a měnit. Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||
|
https://pedfuk.padlet.org/idaviktorov/efektivn-komunikace-ve-kole-q3zhaovcp9f5n53l Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
|
