PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Poruchy učení a chování - OPNZ1Q026B
Anglický název: Learning and behavioral disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Předmět navazuje na Pedagogickou a školní psychologii, kde byly zmíněny základní teoretické aspekty (definice, klinické projevy, legislativa ve vztahu k poskytování podpůrných opatření) problematiky specifických poruch učení a chování. Navazující předmět prohlubuje tyto poznatky, zejména ve vztahu ke konkrétním přístupům k žákům s těmito problémy na 2.stupni ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (07.01.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu pro studující  je získat následující kompetence, výsledky učení: 

  • Rozliší specifika jednotlivých specifických poruchy učení a chování 
  • Vysvětlí rozdíl mezi výchovným problémem, adaptačními potížemi a specifickou poruchou chování
  • Uvede možnosti, jak vhodně reagovat ve školní třídě na rozmanitost mezi žáky a na přítomnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 
  • Charakterizuje pojmy specifické poruchy učení  a specifické poruchy chování, ilustruje různé typy speciálních vzdělávacích potřeb; popíše vliv na proces učení a na školní vyučování; uvede nejčastější příčiny školního selhávání.
  •  Objasní rámec podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a uvede příklady podpory.
  • Vysvětlí, jaký vliv má rodinného zázemí na školní učení žáků; uvede postupy, jak lze žákům bez vhodných podmínek v rodině pro školní učení poskytnout alternativní prostor pro přípravu na vyučování; popíše možnosti spolupráce školy s jinými organizacemi.
  • Diskutuje význam složení třídního kolektivu z hlediska různých kritérií pro průběh učení a vyučování
  • Konkretizuje speciální vzdělávací potřeby žáků s těmito poruchami a podpůrná opatření, která bývají u nich doporučována.
  •  Konkretizuje úlohu učitele při přípravě individuálního vzdělávacího programu, případně plánu pedagogické podpory;
  • Specifikuje doporučovaná intervenční opatření v rámci školy, případně i odborné postupy ve školských poradenských zařízení, případně i v klinických pracovištích (klinický logoped, klinický psycholog, psychiatr).
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Literatura

ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1

MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.

POKORNÁ, V.  Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

AUGER, M-T.; BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. 

JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě? Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Praha: D+H, 2007.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005.

MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008.

NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže: [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3672- 3.

PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007.

ŠTÍPEK, P. Dítě na zabití. Praha: Portál, 2011.

TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2004.

Vyhláška č. 72/2005 Sb., dostupné z  https://www.msmt.cz/file/43482

Legislativa pro vzdělávání žáků se SVP, vyhláška č. 606/2020  - https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-606

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (09.05.2024)
Sylabus

1. Přechodové obtíže žáků s SPUCH (1.st. vs. 2.st., ZŠ vs. SŠ, SŠ vs. VŠ)

2. Obecné formy podpory a přístupy k žákům s SPUCH ve vyšších stupních vzdělávání, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán

3. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi ve čtení, metody a formy podpory

4. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi psaní, metody a formy podpory

5. Přístupy učitele k žákům s přetrvávajícími obtížemi matematice, metody a formy podpory

6. Projevy SPU v jazykových předmětech, přírodovědných předmětech, společenskovědních předmětech

7. Přístupy učitele k žákům se specifickými poruchami chování, individuální výchovný plán

8. Spolupráce učitele ve vnitřní síti školy - školní poradenské pracoviště, vedení školy

9. Spolupráce učitele s aktéry mimo školu (rodiče, odborná pracoviště)

10. Další formy podpory učitele - vzdělávání, metodické vedení, supervize

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Studijní opory

Pro nepřímé formy výuky slouží kurz v Moodle, na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8538

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (12.12.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK