PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Motivace ve škole - OPNZ1Q012B
Anglický název: Motivation in School
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 60 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka High, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Aneta Boháčová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P003A
Anotace -
Předmět je zaměřen na pomoc studujícím při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů a intervenčních zásahů k promyšlené práci s žákovskou motivací.
Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Cíl předmětu

Po absolvování kurzu studující:

  • popíší sociální, výkonovou a poznávací motivaci
  • popíší způsoby rozvíjení těchto motivací v kontextu svého předmětu
  • objasní motivační spektrum a jeho potenciál pro práci učitele, rozliší vnitřní a vnější motivaci
  • uvedete tři konkrétní příklady, jak ve své vyučovací hodině podpořit vnitřní motivaci žáků
  • uvedete tři konkrétní příklady, jak ve své vyučovací hodině podpořit vnitřní motivaci žáků
Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Literatura

Blatný, M. (2010): Psychologie osobnosti. Praha, Grada.

Csikszentmihalyi, M. (2017): Flow a práce. Praha, Portál.

Hrabal, V., Man, F., Pavelková,I. (1989): Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Maslow, A. H. (2021): Motivace a osobnost. Praha, Portál.

Nakonečný, M. (1996): Motivace lidského chování. Praha, Academia.

Pavelková, I. (2002): Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK.

Pavelková, I., Urbanová, D. (2018). Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, LXII/4, s. 350 -365.

Pavelková, I., Kubíková, K., Boháčová, A. (2020): Strach a školní výkon. Pedagogika, 70/2, s. 139 – 156.

Soukup, J. (2020): Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál.

Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Sylabus

1. Motivační dispozice a motivační procesy. Vnitřní a vnější zdroje motivace.

2. Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky.

3. Motivování žáků ve škole a v rodině: poznávací, výkonová a sociální motivace.  

4. Překonávání krizí v motivaci k učení, příčiny žákovské nemotivovanosti.  

5. Strach a nuda ve škole, copingové strategie, flow motivace.  

6. Pedagogická diagnostika a rozvoj poznávacích, výkonových a sociálních potřeb. Autodiagnostika učitele v motivační oblasti.

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14590

Poslední úprava: High Radka, PhDr., Ph.D. (07.01.2024)
Výsledky učení

Studující na základě absolvování předmětu dokáží:

- definovat vnější a vnitřní zdroje motivace ve škole,

- charakterizovat alespoň 3 teorie motivace a vysvětlit jejich aplikaci ve školním prostředí,

- popsat zákonitosti učení a vliv motivace na učení a jeho výsledky,

- vysvětlit proces rozvoje poznávacích, výkonových a sociálních potřeb a perspektivní orientace u žáků/studujících,

- uvést příčiny žákovské nemotivovanosti a definovat přiléhavá doporučení a efektivní strategie k udržení motivace,

- popsat aspekty strachu a nudy ve školním prostředí,

- samostatně provádět autodiagnostickou činnost v oblasti motivace.

Poslední úprava: Vozáb Němcová Dana (07.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK