PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výchova zážitkem - OPNZ1P007B
Anglický název: Adventure Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace -
Předmět vychází z terminologického základu v teoretické rovině českého pojetí zážitkové pedagogiky a k didaktickým dovednostem vede studenty formou přímé zkušenosti při práci s hrou jako prostředkem učení zážitkem. Uvádí zážitkovou pedagogiku jako obor, který poskytuje pedagogům profesní dovednosti práce se skupinou a s osobnostním a sociálním rozvojem žáků. Principem je budování zkušenosti s hrou jako aktivizujícím prosředkem učení prožitkem a z reflektovaného prožitku (práce s otázkou podporující učení z výukové situace prožitkem).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.12.2023)
Cíl předmětu -

Studující:

Vysvětlí možnosti implementace postupů zážitkové pedagogiky ve výchovně vzdělávacích procesech. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Jirásek, prožite/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; íVygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušanostní učení, reflexe, formatrivní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous).  .

Interpretují aktivitu/hru jako výukovou situaci tak, aby prožitek aktivizoval proces učení. Argumentují zároveň smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učení (situace pro učení na úrovni eustresu). Dokáže přiřadit ke kurikulu svého oboru možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů.  Cíle aktivity formulují ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Zvažují souvislosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat). Reflexi (review) zařazují do přípravy aktivity jako didaktickou podporu procesu učení z prožitkové situace.  

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 20 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 20 hodin.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (01.02.2024)
Literatura

Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press.

Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál.

Slavík, J., Škaloudová, B. (2007). Artefiletika – reflektivní pojetí výchovy uměním. Dostupné: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=28/!artfiletika

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Outdoor aktivity: 50 aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno: Computer Press.

Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
Požadavky ke zkoušce

Sebezkušenostní práce na semináři - aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha projektu volnočasové aktivity na principu učení prožitkovou situací jako podklad pro hodnocení.



Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus -

Obsah:

1. Pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova).
2. Cíle výchovy prožitkem (osobnostní a sociální rozvoj, práce se skupinovou dynamikou).
3. Didaktické postupy (motivace, akce, reflexe; dramaturgie).
4. Hra, reflexe jako příležitost k učení.
5. Kooperace, kompetice.
6. Determinace volby prostředků (pro koho, pro jaký cíl, způsob provázení; podmínky).
7. Zdroje: výchova v přírodě (dobrodružstvím, výzvou; projekty PŠL, Outward Bound apod).
8. Dramatická výchova, dramaterapie; artefiletika, arteterapie (Etický kodex arteterapeuta).

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
Studijní opory

v MOODLE UK:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8011

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.12.2023)
Výsledky učení

Studující:

Vysvětlí možnosti implementace postupů zážitkové pedagogiky ve výchovně vzdělávacích procesech. Používají terminologii v didaktickém kontextu při zdůvodnění postupů v řešení didaktické úlohy.

Interpretují aktivitu/hru jako výukovou situaci tak, aby prožitek aktivizoval proces učení.

Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovná v souvislosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat).

Přiřadí ke kurikulu svého oboru možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikují témata s afektivním doménou cílů.

Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku.

Aplikují fázi reflexe (review) v úloze přípravy jako didaktickou podporu procesu učení z prožitkové situace, a to v návrhu konkrétních otázek pro vedení reflexe. 

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK