|
|
|
||
Předmět vychází z terminologického základu v teoretické rovině českého pojetí zážitkové pedagogiky a k didaktickým dovednostem vede studenty formou přímé zkušenosti při práci s hrou jako prostředkem učení zážitkem. Uvádí zážitkovou pedagogiku jako obor, který poskytuje pedagogům profesní dovednosti práce se skupinou a s osobnostním a sociálním rozvojem žáků.
Principem je budování zkušenosti s hrou jako aktivizujícím prosředkem učení prožitkem a z reflektovaného prožitku (práce s otázkou podporující učení z výukové situace prožitkem).
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.12.2023)
|
|
||
Studující: Vysvětlí možnosti implementace postupů zážitkové pedagogiky ve výchovně vzdělávacích procesech. Používají terminologii v didaktickém kontextu (Jirásek, prožite/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působen; íVygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušanostní učení, reflexe, formatrivní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují aktivitu/hru jako výukovou situaci tak, aby prožitek aktivizoval proces učení. Argumentují zároveň smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učení (situace pro učení na úrovni eustresu). Dokáže přiřadit ke kurikulu svého oboru možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikovat témata s afektivním doménou cílů. Cíle aktivity formulují ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Zvažují souvislosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat). Reflexi (review) zařazují do přípravy aktivity jako didaktickou podporu procesu učení z prožitkové situace. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 20 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 20 hodin. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press. Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice. Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha. PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál. Slavík, J., Škaloudová, B. (2007). Artefiletika – reflektivní pojetí výchovy uměním. Dostupné: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=28/!artfiletika Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Vecheta, V. (2009). Outdoor aktivity: 50 aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno: Computer Press. Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (08.02.2024)
|
|
||
Sebezkušenostní práce na semináři - aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha projektu volnočasové aktivity na principu učení prožitkovou situací jako podklad pro hodnocení. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Obsah: 1. Pojetí pojmu zážitková pedagogika (učení, výuka, holistická výchova). Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
v MOODLE UK: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8011 Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (06.12.2023)
|
|
||
Studující: Vysvětlí možnosti implementace postupů zážitkové pedagogiky ve výchovně vzdělávacích procesech. Používají terminologii v didaktickém kontextu při zdůvodnění postupů v řešení didaktické úlohy. Interpretují aktivitu/hru jako výukovou situaci tak, aby prožitek aktivizoval proces učení. Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učen (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovná v souvislosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat). Přiřadí ke kurikulu svého oboru možnosti učení na prožitkové situaci, případně identifikují témata s afektivním doménou cílů. Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Aplikují fázi reflexe (review) v úloze přípravy jako didaktickou podporu procesu učení z prožitkové situace, a to v návrhu konkrétních otázek pro vedení reflexe. Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (10.09.2024)
|