|
|
|
||
Předmět je základním vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na osobnostně-sociální rozvoj žáků. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovednosti umožňující se podílet na plánování a realizaci zájmových činností s různě diverzifikovanou skupinou dětí a mládeže a schopnostem reflektovat hodnotová východiska pedagogického jednání. Vytváří předpoklady k propojení teoretických znalostí s praktickou aplikací pedagogických a etických principů, díky kterým dokáže absolvent předmětu poskytnout metodické vedení dalším pedagogickým pracovníkům. Předmět je zaměřen zejména na sociální dimenzi volného času a na jeho náplň.
Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, jmenovat pedagogické principy volnočasových aktivit a dát je do souvislosti s návrhem a realizací konkrétních obsahů volnočasových aktivit.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (29.11.2021)
|
|
||
Studenti používají terminologii obecné didaktiky v kontextu zájmových činností (Valenta, operacionalizovaný cíl/ jádrová činnost, principy OSV: praktická, zosobněná, provázející ; Jirásek, prožitek/zážitek, holistická výchova; Jonassen, Land, Mareš, Pelikán, Jirásek, Holec, Neuman, učební prostředí akcentující žáka pedagogizace prostředí - přímé a nepřímé výchovné působení; Vygotský, Křivohlavý, zóna nejbližšího vývoje; Csikszentmihalyi,Flow/stres/ nuda; Kolb, Hanuš, Drahanská, zkušenostní učení, reflexe, formativní hodnocení, konstruktivismus ve výuce, Čáp, Mareš, Kalhous). . Interpretují aktivitu/hru jako metodu ve vazbě operacionalizovaný cíl (afektivní, psychomotorická, kognitivní doména cílů) Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení bezpečného výchovného kontextu aktivit (situace pro sociálního učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace (potřeby skupiny; referenční rámec skupiny) jednotlivce se situací skupinové dynamiky (též v souvislosti s cíli rozvoje kompetence spolupracovat) Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.ISBN 80-7178-711-6 PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 978-80-210-7077-6 PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.. ISBN 80-210-1946-8 HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5 NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9 ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1Un_g78yWLb48MxmD9IV9U1oUe9No-tE8/view KAPLÁNEK, M. Nauka o volném čase. České Budějovice: TFJU, 2011. Dostupné z: https://docplayer.cz/820019-Jihoceska-univerzita-teologicka-fakulta-katedra-pedagogiky-michal-kaplanek-nauka-o-volnem-case.html HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004. ISBN 80-7178-927-5 Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Obsah:
1. Pedagogika volného času jako vědní disciplína (předmět, vztah pedagogiky k jiným vědám, struktura pedagogiky, historické pojetí pedagogiky volného času). 2. Úvod do problematiky podpory zdraví a prevence nemocí žáků na školách (potenciál volnočasových aktivit při posilování zdraví žáků). 3. Struktura fondu času, náplň a funkce volného času, time management. 4. Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově). 5. Sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách, sociální média a volný čas). 6. Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence). 7. Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy). 8. Pozitivní edukace a pedagogické principy volnočasových aktivit. 9. Systémový přístup k pedagogice volného času. 10. Nabídky pro „neorganizovaný“ volný čas, rekreace a rekreologie. 11. Legislativní úprava práce s mládeží v České republice. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.01.2024)
|
|
||
Studující definují cíle a formy edukace ve volném čase žáků. Studující ovládají základní terminologii pedagogiky volného času. Studující jmenují pedagogické principy volnočasových aktivit a vztahují je k návrhu a realizaci konkrétních obsahů volnočasových aktivit. Studující aplikují teoretické znalosti při plánování a realizaci zájmových činností pro různé skupiny dětí a mládeže. Studující reflektují hodnotová východiska pedagogického jednání a jejich vliv na efektivitu volnočasových aktivit.
Poslední úprava: Kočí Jana, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
|