Předmět vychází ze sociálně-psychologických teorií a usiluje o propojení poznatků základního a aplikovaného výzkumu s řešením otázek a problémů relevantních pro oblast vzdělávání. Zaměřuje se na několik vybraných oblastí, které jsou přínosné pro studijní program Výchova ke zdraví a souvisejí s pedagogickou praxí. Studenti jsou podpořeni v kritickém myšlení na základě znalostí sociálně-psychologických konceptů tak, aby tyto dovednosti mohli využít pro důkladnější porozumění vybraným jevům, se kterými se setkají ve své praxi.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
The subject is based on social-psychological theories and strives to connect the knowledge of basic and applied research with the solution of questions and problems relevant to the field of education. It focuses on several selected areas that are beneficial to the Health Education study program and are related to pedagogical practice. Students are supported in critical thinking based on knowledge of social-psychological concepts so that they can use these skills for a more thorough understanding of selected phenomena that they will encounter in their practice.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit s aktuálním vývojem poznání v oblastech relevantních pro vzdělávání. Studenti posílí své dovednosti kriticky pracovat s akademickými koncepty a prohloubí znalosti ve vybraných oblastech v návaznosti na základní kurz sociální psychologie.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
The aim of the subject is to familiarize with the current development of knowledge in areas relevant to education. Students will strengthen their skills to work critically with academic concepts and deepen their knowledge in selected areas as a follow-up to the basic social psychology course.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Deskriptory -
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Tvorba seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (09.08.2022)
The subject has 2 credits according to ECTS, the total time load for the student corresponds to 58 hours. Expected preparation time for 1 hour of seminar 15 minutes, self-study of literature (for the whole semester) 10 hours, work with study materials (for the whole semester) 7 hours, completion of ongoing tasks (for the whole semester) 9 hours. Creating a seminar paper 5 hours. Preparation for the examination 10 hours.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
Literatura -
Výchozí literatura pro obor sociální psychologie:
Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.
Zdroje k jednotlivým lekcím budou sdíleny prostřednictvím Moodle.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Introductory resources:
Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.
Resources for each class will be available in Moodle.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Požadavky ke zkoušce -
Pro zápočet je nutné splnit:
příprava na lekce (bude specifikována vždy pro každou lekci)
aktivní účast, přítomnost na minimálně 2 celých lekcích (ze 3 lekcí)
závěrečná seminární práce založená na znalosti zdrojů k vybrané lekci a reflexi výučovaných témat
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
To receive credit, students must fulfill the following requirements: preparation for lessons (to be specified for each lesson) active participation, attendance at a minimum of 2 full lessons (out of 3 lessons) final seminar paper based on knowledge of sources related to the selected lesson and reflection on the topics taught
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Sylabus -
1. Úvod do aplikované sociální psychologie: zaměření na aplikaci v oblasti vzdělávání, koncept tranzice ve vzdělávání
2. Koncepty motivace, hodnocení & seberegulace v učení
3. Přínáležení a identita ve vzdělávacím procesu, intervence
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
1. Introduction to applied social psychology: focus on application in education, the concept of transition in education
2. Concepts of motivation, evaluation & self-regulation in learning
3. Belonging and identity in the educational process, intervention
Detailed information and materials for individual lessons will be published on Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16703
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Výsledky učení -
Studující budou schopni definovat a vysvětlit vybrané principy aplikované sociální psychologie a její roli ve vzdělávání. Konkrétně se soustředíme na pojmy tranzice, identita, zpětná vazba, motivace, seberegulace v učení a metakognice.
Studující budou reflektovat vlastní vnímání a osobní zkušenosti ve vztahu k těmto pojmům a diskutovat o tom, jak ovlivňují jejich vlastní vzdělávací zkušenosti.
Studující budou schopni aplikovat tyto teoretické koncepty na reálné situace ve vzdělávání a zvažovat relevantní intervence.
Studující napíší reflektivní esej, ve které zhodnotí jedno z probíraných témat a spojí ho s vlastním učením a zkušenostmi. V eseji budou schopni formulovat a obhájit své názory na základě teoretických konceptů a empirických důkazů.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Students will be able to define and explain selected principles of applied social psychology and its role in education. Specifically, we will focus on the concepts of transition, identity, feedback, motivation, self-regulation in learning, and metacognition. Students will reflect on their own perceptions and personal experiences in relation to these concepts and discuss how they influence their own educational experiences. Students will be able to apply these theoretical concepts to real-life situations in education and consider relevant interventions. Students will write a reflective essay in which they will evaluate one of the topics covered and relate it to their own learning and experiences. In the essay, they will be able to formulate and defend their opinions based on theoretical concepts and empirical evidence.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)