Pojetí předmětu se opírá o dokument WHO "Zdraví 21", koresponduje s Národním programem rozvoje vzdělávání v ČR a vychází z rámcových vzdělávacích programů pro základní a středoškolské vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro naplnění očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školní praxi. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí výchovy ke zdraví
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
The concept of the subject is based on the document WHO "Health 21", corresponds to the National Program for the Development of Education in the Czech Republic and is based on the framework educational programs for primary and secondary education in the field of health education. Learning outcomes of the course unit The course contributes to the development of didactic thinking of teachers in order to fulfill the expected outcomes of the educational area Man and Health in School Practice. It emphasizes the systemic understanding of teaching, explains the application and integration concepts of health education
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je prohlubování znalostí oborové didaktiky Výchovy ke zdraví se zaměřením na sekundární a terciární vzdělávání.Cílem předmětu je praktické využití didaktických dovedností při tvorbě školních programů zaměřených na podporu zdraví a prevenci společensky nežádoucích jevů u dětí a mládeže na středních školách.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Deskriptory
Výuka probíhá prezenčně.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (29.09.2021)
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (08.09.2017)
KOVAŘÍKOVÁ, M.; MARÁDOVÁ,E. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha: Ped UK, 2020 s.182 ISBN 978-80-7603-142-5
VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada
CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6
LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (08.09.2017)
CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0
ČAPEK, R.: moderní didaktika . Praha: Grada, 2015. 608 s. ISBN 978 -80 -247-3450 -7
HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1
HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6
LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.
MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (27.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky ke zkoušce:
- aktivní účast ve výuce ( max. 2 omluvené absence možné)
- vypracovaní dílčích úkolů do oborového portfolia
-ústní zkouška v rozsahu povinné literatury
MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK
VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
active participation in classes (max. 2 excused absences possible)
- elaboration of assigned portfolio tasks
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Sylabus -
Obsahové vymezení:
1) Koncepce výchovy ke zdraví v kurikulu gymnaziálního a středoškolského vzdělávání. (transformace očekávaných výstupů a učiva do školních programů vyššího sekundárního vzdělávání. Porovnání strategie podpory zdraví se základní školou. Příklady integrace učiva v tematických plánech předmětů cílených do oblasti výchovy ke zdraví)
2) Učebnice Výchovy ke zdraví. Příklady dostupných učebnic, Didaktická analýza učebnic, požadavky na učebnice VkZ.
3)Etické aspekty ve výchově ke zdraví. Etická výchova a další doplňující vzdělávací obory ve vztahu k VkZ. Význam etické výchovy v systému vzdělávání.
4) Reflexe oborové pedagogické praxe na středních školách
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
Content definition:
1. The system of curricular documents, definition of FEP for basic education.Goals of health education in the area
cognitive, affective and behavioral development of pupils' competences.Educational area Human and Health in FEP.
2. Analysis of the educational area Man and Health.
3. Practical and emotional needs of pupils.Methodology of defining partial learning objectives based on expected
outputs.
4. The role of motivation in health education, activation of pupils' learning.Practical and emotional needs of pupils.
5. Forms and methods of teaching in VkZ.
6. Teaching lesson VkZ.Structure of lesson, teaching planning.
7. Problems of evaluation of teaching efficiency, specifics for health education.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)