Praxe seznámí studenty s konkrétním školním prostředím a s tím, jak strukturuje nároky na vyučující. Studenti projdou situacemi výuky výtvarné výchovy nejprve v pozici pozorovatele (náslechové hodiny), později ve spolupráci s fakultním učitelem v roli vyučujícího. Samostatné vedení hodin probíhá ve spolupráci s fakultním učitelem a v návaznosti na jeho plán výuky. Studenti se učí vystavět vyučovací hodinu v rámci tematického celku tak, aby dokázali ověřit vlastní vytčené cíle výuky. Praxe je zaměřena především na rozvíjení a upevňování základních dovedností, které jsou potřebné k přípravě, vlastnímu vedení a účinné reflexi vyučovacích hodin. V průběhu praxe si studenti vedou pedagogický deník, jehož reflexi spolu s dokumentací proběhlé praxe prezentují při závěrečné výstavě.
Poslední úprava: Straková Hana, Ing. (06.09.2019)
The internship will acquaint students with the specific school environment and how it structures the demands on teachers. Students will go through situations of teaching art education first in the position of an observer (listening lessons), later in cooperation with a faculty teacher in the role of a teacher. The independent management of the lessons takes place in cooperation with the faculty teacher and in connection with his teaching plan. Students learn to build a lesson within a thematic unit so that they can verify their own teaching goals. The practice is focused primarily on developing and consolidating the basic skills needed for the preparation, self-management and effective reflection of lessons. During the internship, students keep a pedagogical diary, whose reflections together with the documentation of the internship are presented at the final exhibition.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Deskriptory
Přímá výuka
Cvičení: 1 Praxe: 24
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 90 minut Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zápočet 5 hodin
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu
zápočet – výstava jako prezentace pedagogického reflektivního deníku z realizované výuky, aktivní účast na reflektivních seminářích a praxích.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literatura
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. RVP ZV Příklady vybraných Školních vzdělávacích programů BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).