PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OPNV4V033A
Anglický název: Continuous Praxis at Secondary School
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNV3V035A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV4V023A
Anotace -
Praxe seznámí studenty s konkrétním školním prostředím a s tím, jak strukturuje nároky na vyučující. Studenti projdou situacemi výuky výtvarné výchovy nejprve v pozici pozorovatele (náslechové hodiny), později ve spolupráci s fakultním učitelem v roli vyučujícího. Samostatné vedení hodin probíhá ve spolupráci s fakultním učitelem a v návaznosti na jeho plán výuky. Studenti se učí vystavět vyučovací hodinu v rámci tematického celku tak, aby dokázali ověřit vlastní vytčené cíle výuky. Praxe je zaměřena především na rozvíjení a upevňování základních dovedností, které jsou potřebné k přípravě, vlastnímu vedení a účinné reflexi vyučovacích hodin. V průběhu praxe si studenti vedou pedagogický deník, jehož reflexi spolu s dokumentací proběhlé praxe prezentují při závěrečné výstavě.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Cíl předmětu

Studující připraví, realizuje a reflektuje výuku výtvarné výchovy na vybrané SŠ; didakticky transformuje vlastní téma.

Studující při realizaci výuky aktivně reaguje na vzniklé situace, respktuje podmínky školy.

Studující reflektuje vlastní výuku a představuje jí v rámci seminářů a závěrečné výstavy.

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

A. Studující samostatně nebo v tandemu připraveně vyučuje 12 hodin

B. Studující stráví ve škole pozorováním výuky nebo asistováním učiteli 12 hodin

C. Studující stráví až 12 hodin individuálním nebo tandemovým rozborem a reflexí s PU nebo s vyučujícím

D. Studující se účastní reflektivního semináře 12 hodin

E. Další: příprava na výuku

   Příprava na zápočet, instalace výstavy 

   zpracovávání reflektivního portfolia

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet - aktivní účast na seminářích 

realizace praxe v plném rozsahu

prezentace, dokumentace a reflexe proběhlých praxí

účast na společné výstavě

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> 
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. 
RVP ZV 
RVP G 
Příklady vybraných Školních vzdělávacích programů 
 
BRÜCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné výtvarné výchovy, MU Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5616-9. 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Situace ve výtvarné výchově I. TU Liberec, 2002 
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. TU Liberec, 2002.

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Výsledky učení

Studující se aktivně seznámí s výukou výtvarné výchovy na gymnáziu nebo SŠ.

Studující je schopen připravit, realizovat a reflektovat výuku výtvarné výchovy na vybrané škole, při přípravě a realizaci respektuje podmínky školy.

Studující je schopen aktivně reagovat na situace vzniklé ve výuce.

Studující dbá ve své výuce na kvalitu přípravy a ukotvení výuky ve vzdělávací oblasti umění a kultura.

Studující svou výuku promýšlí a plánuje jako dokončitelné celky (od motivačních částí až po reflexi a hodnocení)

Studující v přípravě a výuce aktivně využívá didaktických a oborových poznatků z výtvarné výchovy.

Studující pro plánování a realizaci výuky didakticky transformuje vlastní téma (možno využít téma  diplomové práce).

Studující dokumentuje a reflektuje svou praxi, tato dokumentace se stává součástí pedagogického porfolia.

Studující představí výsledky své výuky na společné reflektivní výstavě.

Při prezentaci, reflexi a dokumentaci praxe využívá studující odborného jazyka.

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK