Praxe seznámí studenty s konkrétním školním prostředím Druhého stupně ZŠ nebo nižšího stupně gymnázia, s tím, jak
strukturuje nároky na vyučující. Studenti projdou situacemi výuky výtvarné výchovy nejprve v pozici pozorovatele
(náslechové hodiny), později ve spolupráci s fakultním učitelem v roli vyučujícího. Samostatné vedení hodin probíhá
ve spolupráci s fakultním učitelem a v návaznosti na jeho plán výuky. Získávají zkušenosti s rolí učitele,
prostřednictvím záznamů se vracejí ke svým výstupům a hodnotí a porovnávají své výkony. Učí se vystavět vyučovací
hodinu v rámci tematického celku tak, aby dokázali ověřit vlastní vytčené cíle výuky. Pracují s krátkodobým i
dlouhodobým plánem výuky, učí se brát v úvahu podmínky a možnosti konkrétní školy. Uplatňují získané dovednosti
také v oblasti hodnocení odučených hodin, a to jak z hlediska průběhu a výsledků, tak i prostřednictvím konceptové
analýzy cílů a celkové koncepce výuky. Souvislá praxe je zaměřena především na rozvíjení a upevňování základních
dovedností, které jsou potřebné k přípravě, vlastnímu vedení a účinné reflexi vyučovacích hodin. Studenti si na
základě vlastní pedagogické zkušenosti uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné
výchovy, poznávají význam komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve
vztahu k potřebám a možnostem žáků a třídního kolektivu. Na základě společné analýzy konkrétních výstupů
formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují. Úvodní
setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty
Realizace praxí ve školách Individuální konzultace Společná prezentace a reflexe realizovaných celků.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
The internship will acquaint students with the specific school environment of the Second Grade Elementary School or the lower grade of the grammar school, with how it structures the demands on teachers. Students will go through situations of teaching art education first in the position of an observer (listening lessons), later in cooperation with a faculty teacher in the role of a teacher. The independent management of the lessons takes place in cooperation with the faculty teacher and in connection with his teaching plan. They gain experience with the role of a teacher, through records they return to their outputs and evaluate and compare their performance. They learn to build a lesson within a thematic unit so that they can verify their own teaching goals. They work with short-term and long-term teaching plans, they learn to take into account the conditions and possibilities of a particular school. They also apply the acquired skills in the evaluation of lessons, both in terms of course and results, as well as through the conceptual analysis of objectives and the overall concept of teaching. Continuous practice is focused primarily on developing and consolidating the basic skills needed for the preparation, self-management and effective reflection of lessons. Based on their own pedagogical experience, students are aware of, reflect and refine their ideas about the forms and contents of art education, they know the importance of communication between teachers and students. They also develop their ability to perceive a specific situation in relation to the needs and abilities of students and the class team. Based on a joint analysis of specific outputs, students formulate their own concept of teaching art education, which they further refine in joint discussions. Introductory meetings; subject characteristics; organization of internships Planning and preparation of teaching, work with curricular documents Realization of internships in schools Individual consultations Joint presentation and reflection of implemented units.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (25.02.2022)
Deskriptory
Přímá výuka Cvičení: 1 Praxe: 48
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 1 hodina Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 90 minut Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu příprava prezentace praxí 10 hodin Příprava na zápočet 20 hodin
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Prezentace dokumentace vlastních odučených hodin
Odevzdání úplné dokumentace praxe podle pokynů vyučujících
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
Literatura
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf> Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Sylabus
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace praxí Plánování a příprava výuky, práce s kurikulárními dokumenty Realizace praxí ve školách; hospitace vyučujících kurzu v hodinách vedených studenty Individuální konzultace Hodnocení a evaluace výuky Společná prezentace a reflexe realizovaných celků
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (02.02.2022)