|
|
|
||
Kurz je prvním setkáním studentů navazujícího magisterského studia s praxí výuky výtvarné výchovy na základních školách, gymnáziích a základních uměleckých školách. Studenti se ve dvojicích či malých skupinkách střídají v hospitacích na vybraných školách, pořizují záznamy z vyučovacích hodin, seznamují se s chodem školy, s každodenní školní realitou a také s osobitým pojetím výuky a s výsledky práce navštěvovaných pedagogů. Ve společných reflektivních setkáních se učí výstižně a účinně charakterizovat své zážitky a poznatky, porovnávají je se znalostmi získanými studiem pramenů a postupně si vytvářejí a učí se využívat aktivní slovník výtvarného pedagoga. Na základě pozorování v hodinách sledují výchovně vzdělávací cíle i průběh výuky, učí se pracovat s kurikulárními dokumenty a vytvářejí si vlastní představy o podobě výuky. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k výuce, k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém školním prostředí a v různých sociálních i kulturních kontextech.
Studenti zakládají své pedagogické portfolio záznamů, dokumentů a reflexí náslechové praxe a učí se pozorovat odučené hodiny a posuzovat je v širším kontextu práce učitele. Osvojují si postupy konceptové analýzy vyučovacích hodin. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy pedagogických situací i konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují.
Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace a cíle náslechových praxí
Účast a pozorování ve vyučovacích hodinách, vedení záznamů, shromažďování dokumentace; založení a vedení pedagogického portfolia
Vzájemná prezentace výsledků pozorování
Společná prezentace a reflexe realizovaných celků
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
|
|
||
Studující se seznámí s praxí výuky výtvarné výchovy na různých typech škol (ZŠ, SŠ, ZUŠ, popř. výuka žáků těchto škol v prostředí galerií). Studující konfrontuje své teoretické znalosti z bc. studia a své prekoncepty vážící se k výuce VV se zážitky z praxe. Studující pozoruje a analyzuje výuku v reálném prostředí školy; na reflektivních seminářích sdílí své poznatky se skupinou. Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka Praxe: 48 Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 10 minut Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin Plnění předmětu Příprava na zápočet 15 hodin Časové nároky pro studenty dvouoboru, kteří studují v zajišťovaném předmětu se řídí a úměrně krátí dle jejich akreditace. Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
|
|
||
zápočet - aktivní účast na seminářích (80%) realizace praxe v plném rozsahu průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání a obhajoba ve formě reflektivního deníku Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Straková Hana, Ing. (24.09.2019)
|
|
||
Studující prožije analyzuje a na semináři reflektuje reálnou výuku vv. Studující rozpoznává a pojmenovává jednotlivé výukové situace, aktivně využívá odborný slovník. Studující se seznámí s metodikou AAA a analyzuje a navrhuje alterace k pozorované výuce. Záznamy z praxí, jejich analýza a alterace se stávají základem pedagogického portfolia. Studující si promýšlí, jakou školu by rád navštívil v rámci souvislých praxí. Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|