PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe s reflexí - OPNV3V015A
Anglický název: Sitting in on a class praxis
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPNV3V025A
Anotace -
Kurz je prvním setkáním studentů navazujícího magisterského studia s praxí výuky výtvarné výchovy na základních školách, gymnáziích a základních uměleckých školách. Studenti se ve dvojicích či malých skupinkách střídají v hospitacích na vybraných školách, pořizují záznamy z vyučovacích hodin, seznamují se s chodem školy, s každodenní školní realitou a také s osobitým pojetím výuky a s výsledky práce navštěvovaných pedagogů. Ve společných reflektivních setkáních se učí výstižně a účinně charakterizovat své zážitky a poznatky, porovnávají je se znalostmi získanými studiem pramenů a postupně si vytvářejí a učí se využívat aktivní slovník výtvarného pedagoga. Na základě pozorování v hodinách sledují výchovně vzdělávací cíle i průběh výuky, učí se pracovat s kurikulárními dokumenty a vytvářejí si vlastní představy o podobě výuky. Cílem kurzu je rozvíjet tvůrčí a otevřený přístup studentů k výuce, k obsahu a formám výtvarné výchovy v různém školním prostředí a v různých sociálních i kulturních kontextech. Studenti zakládají své pedagogické portfolio záznamů, dokumentů a reflexí náslechové praxe a učí se pozorovat odučené hodiny a posuzovat je v širším kontextu práce učitele. Osvojují si postupy konceptové analýzy vyučovacích hodin. Studenti si uvědomují, reflektují a zpřesňují své představy o formách a obsazích výtvarné výchovy, poznávají význam otevřené komunikace pedagoga s žáky. Rozvíjejí také svoji schopnost vnímat konkrétní situaci ve vztahu k potřebám a možnostem žáků či klientů. Na základě analýzy pedagogických situací i konkrétních výstupů formulují studenti vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zpřesňují. Úvodní setkání; charakteristika předmětu; organizace a cíle náslechových praxí Účast a pozorování ve vyučovacích hodinách, vedení záznamů, shromažďování dokumentace; založení a vedení pedagogického portfolia Vzájemná prezentace výsledků pozorování Společná prezentace a reflexe realizovaných celků
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
Cíl předmětu

Studující se seznámí s praxí výuky výtvarné výchovy na různých typech škol (ZŠ, SŠ, ZUŠ, popř. výuka žáků těchto škol v prostředí galerií).

Studující konfrontuje své teoretické znalosti z bc. studia a své prekoncepty vážící se k výuce VV se zážitky z praxe.

Studující pozoruje a analyzuje výuku v reálném prostředí školy; na reflektivních seminářích sdílí své poznatky se skupinou.

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Přímá výuka     

Praxe:   48

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe      10 minut

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet        15 hodin

Časové nároky pro studenty dvouoboru, kteří studují v zajišťovaném předmětu se řídí a úměrně krátí dle jejich akreditace.

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet - aktivní účast na seminářích (80%)

realizace praxe v plném rozsahu

průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání a obhajoba ve formě reflektivního deníku 

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M., Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna 1999. 
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008.  
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. 
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014. 
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., Učitelovo pojetí výuky, MU Brno, 1996 
Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013.  
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007.  
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.  
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. 
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Straková Hana, Ing. (24.09.2019)
Výsledky učení

Studující prožije analyzuje a na semináři reflektuje reálnou výuku vv.

Studující rozpoznává a pojmenovává jednotlivé výukové situace, aktivně využívá odborný slovník.

Studující se seznámí s metodikou AAA a analyzuje a navrhuje alterace k pozorované výuce.

Záznamy z praxí, jejich analýza a alterace se stávají základem pedagogického portfolia.

Studující si promýšlí, jakou školu by rád navštívil v rámci souvislých praxí.

Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK