|
|
|
||
Předmět se zabývá moderním pojetím managementu vzdělávání v širším i užším kontextu s uplatněním interdisciplinárních souvislostí a přístupů, akcentuje kontext znalostní ekonomiky, učící se společnosti a učící se organizace v prostředí dynamických změn a specifických cílových skupin. Na úrovni vzdělávací organizace je věnována pozornost roli manažerů, manažerským funkcím, které manažeři vykonávají, i prostředí aplikačních aspektů managementu včetně metodických aspektů pro efektivní řízení v oblasti vzdělávání.
Studenti získají dovednosti při tvorbě a uplatnění manažerských nástrojů vzdělávání a základů poradenství ve vztahu k dospělým (institucionální a personální aspekt), upevní si profesní postoje k moderním principům řízení procesů vzdělávání v různých podmínkách a prostředích v duchu humanistických přístupů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška (test, ústní, písemná) Zkouška je udělena za splnění dílčích úkolů z cvičení a prokázání znalostí v rozsahu témat předmětu. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: •MATOUŠ, Z., J. VETEŠKA, L. PAULOVČÁKOVÁ a M. TURECKIOVÁ. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-3-4. •PAVLOV, I. Učiteľská andragogika – o profesijnom vzdelávaní a poradenstve. Praha: ČAS, 2018. ISBN 978-80-906894-1-1.•ŘEZÁČ, J. Moderní management. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-1959-4. •TRUNEČEK, J. Management znalostí. Praha: C.H. BECK, 2004. ISBN 80-7179-884-3. •VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1. •VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M., TROJAN, V. (Eds.). Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017. 187 s. ISBN 978-80-7290-958-2. •VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ. Management and Marketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Con, 2018. 79 p. ISBN 978-3-945862-24-7. •Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání Doporučená literatura: •ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada, 2015. 928 s. ISBN 978-80-247-5258-7. •GRASSEOVÁ, M. a kol. Procesní řízení. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1987-3. •KUBÍČKOVÁ, L. a K. RAIS. Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4564-0. •KRAVČÁKOVÁ, G. Manažment ľudských zdrojov. Košice: UPJŠ, 2014. 157 s. ISBN 978-80-8152-219-2. Dostupné z https://unibook.upjs.sk/img/cms/2014/fvs/manazment _ludskych_zdrojov.pdf •PAULOVČÁKOVÁ, L. Vzdělávání a rozvoj manažerů v kontextu manažerských kompetencí, s. 49 ̶ 60 In: VETEŠKA, J. (ed.) Vzdělávání dospělých 2017 – v době rezonujících společenských změn. Praha: Česká andragogická společnost, 2018. 300 s. ISBN 978-80-906894-2-8. •PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment – terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. 168 s. ISBN 978-80-8168-660-3. •PRŮCHA, J. a J. VETEŠKA. Andragogický slovník. 2. akt. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4. •ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4128-4. •SMEJKAL, V. a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2006. 296 s. ISBN 80-247-1667-4. •TROJAN, V. (ed.) Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. 131 s. ISBN 978-80-7290-897-4. •VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9. •Vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích •Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. •Zákon č. 500/2004 Sb. správní řád. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1 Management vzdělávání – sociální, ekonomické a psychologické souvislosti 2 Management znalostí 3 Učící se organizace 4 Management vzdělávání a rámce vzdělávání 5 Management vzdělávání na úrovni vzdělávací organizace 6 Osobnost manažera ve vzdělávání 7 Procesní management 8 Management změn 9 Krizový management 10 Pravomoci orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství 11 Metodické aspekty managementu – manažerské metody a nástroje 12 Školská rada a její role v řízení vzdělávacích institucí Cvičení: Cvičení navazují na témata přednášek. Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studující definují a vysvětlí klíčové pojmy managementu vzdělávání včetně aplikací interdisciplinárních souvislostí a přístupů. Studující identifikují role manažera a manažerské funkce. Studující získají dovednosti při tvorbě a uplatnění manažerských nástrojů vzdělávání a základů poradenství ve vztahu k dospělým. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (20.09.2024)
|