|
|
|
||
Cílem předmětu je porozumět sociální a psychické situaci rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti jsou seznámeni s legislativou rané péče – rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání. Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte. Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, rozvoj komunikace,institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Předmět je podpořen v systému Moodle.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (26.08.2025)
|
|
||
Studující prokáže znalosti ohledně základních potřeb a možností speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku. Rozumí prenatálnímu a psychomotorickému vývoji dítěte. Dokáže nastavit vhodnou komunikaci a celkový vývoj dítěte s postižením. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (26.08.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Bude využíván systém podpory studia Moodle Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích a plnění zadaných ůkolů a jejich prezentace. Ústní zkouška z výše uvedených oblastí a odborné literatury. V průběhu seminářů se budou psát orientační znalostní testy. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (26.08.2025)
|
|
||
Povinná: Bartoňová M., Květoňová L. Hádková K., Vítková M. a kol.: Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024, ISBN: 978-80-7603-440-2 CIBOCHOVÁ, R.: Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života https://www.pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-200406-0007_Psychomotoricky_vyvoj_ditete_v_prvnim_roce_zivota.php HÁDKOVÁ, K.: Člověk se sluchovým postižením. Praha, Pedagogická fakulta. 2024. ISBN 978-80-7603-499-0. HRADÍLKOVÁ, T.: Praxe a metody rané péče v ČR. Praha Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4. KOMENSKÝ. J.A. Informatorium školy mateřské. Praha, Kalich, 1992. ISBN 80-7017-492-7. KUHARTOVÁ, M. POTMĚŠIL, M. POTMÉŚILOVÁ, P. Náročné otcovství. Praha, Karolinum 2017, ISBN 978-80-246-3600-9. MOLWMAN. Y. BROEK, E.,EIJDEN, A. Rosteme hrou. Praha, Eda, 2014, ISBN 978-80-260-5862-5. VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství Praha Karolinum, 2009 ISBN 978-80-246-1616-2
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (26.08.2025)
|
|
||
Obsah: 1. Teoretická východiska dítěte s kombinovaným postižením, situace rodiny. Těžké postižení jako extrémní sociální závislost. Potřeba speciální výchovy. 2. Rizika a šance dětského vývoje. Raný věk, raná podpora, raná pomoc. Metody rané podpory a její efektivnost. 3. Psychomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením, dopady na výstavbu komunikace. 4. MO a epilepsie se zaměřením na vývoj dětí a intervenci v raném a předškolním věku 5. Centrální poruchy zraku a intervence v raném a předškolním věku. 6. Komunikace s dětmi se sluchovým postižením a intervence v raném a předškolním věku 7. Děti s poruchami autistického spektra a intervence v raném a předškolním věku 8. Budování komunikace u dítěte s různými druhy a stupni postižení 9. Dítě s kombinovaným postižením: komplexní péče a podpora v případě život limitujíciho a/nebo nevyléčitelného onemocnení. Seminární úkol: dítě s chronickým onemocněním v předškolním věku - návrh týmové spolupráce a role speciálního pedagoga. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (28.08.2025)
|
|
||
Studující popíše možnosti speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku. Zdůvodní potřebu podpory pro děti s SVP v raném a předškolním věku. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (26.08.2025)
|