Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodnění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností, jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním a školním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálněpedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy s neziskovými organizacemi).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
The course introduces the issue of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in education. In the context od educational practise the emphasis is focused on support and compensatory measures in pre-school and school education of children from socially disadvantaged environment (pedagogical and special educational support, the support of pedagogical assistants, cooperation of teachers and pupil's families, cooperationof school and non-profit orhanizations).
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a možnostmi systematické podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Deskriptory
Výuka v LS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. Na výuková setkání se studenti přihlašují prostřednictvím týmu s názvem shodujícím se s názvem předmětu.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce + test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar paper + test (in case of failure two corrective attempts).
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6.
NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X.
NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.
NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. [They got it! How to support socially disadvantaged children in primary schools.] Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.
NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. [Research and education of socially disadvantaged pupils: Roma pupils, children of foreigners (refugees), theory, research, educational strategies.] Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6.
NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). [System approach to increasing the success of Roma pupils in learning and its experimental verification: (final outcome of the grant project of the Czech Science Foundation No. 406/00/0050).] Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X.
NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. [The bee has a saw, or, Preparatory classes for children from socially disadvantaged backgrounds.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.
NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus
Základní osnovu předmětu tvoří tato témata: 1. Vymezení kategorie sociálního znevýhodnění. Specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. 2. Sociální znevýhodnění a etnická příslušnost. Jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání. Inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 3. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách, přípravných ročnících. 4. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v základních školách, role pedagogů a poradenských pracovníků. Otevřené prostředí interkulturní školy. 5. Role asistentů pedagoga ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zahraniční inspirace – ethnic assistants. 6. Specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků. 7. Role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Příklady významných NNO aktivních v dané oblasti.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (01.02.2019)