|
|
|
||
Výuka v předmětu je zaměřena na specifika vzdělávání žáků z etnických menšin a žáků - cizinců, problematiku diskriminace etnických menšin ve vzdělávání, pozornost je věnována i jazykovým bariérám ve vzdělávání těchto žáků, problematice diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáků z etnických menšin a tématu multikulturality ve vzdělávání.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými potřebami žáků z etnických menšin ve vzdělávání a s mechanismy podpory těchto žáků ve vzdělávacím systému. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz. Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6. GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. s. 85 – 111. ISBN 978-1-4129-9695-2. Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3. Pekárková, Simona et al. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace: analýza inteligenčního testu SON-R. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-05-7. Radostný, Lukáš a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. 76 s.ISBN 978-80-254-9175-1. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
|
|
||
Tematické vymezení předmětu: 1. Žáci - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin. 2. Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby. Podpůrná opatření podle platné legislativy. Metodika zapojení žáků z etnických menšin do vzdělávání. 3. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb a poradenské služby u žáků z etnických menšin. 4. Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků. Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech. 5. Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi. 6. Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|