Předmět zahrnuje výuku následujících témat:
Systém školského poradenství v ČR (historie, legislativní úprava poskytování poradenských služeb,
standardní činnosti PPP, SPC, SVP, poradenští pracovníci školy)
Identifikace míry podpory a vhodných podpůrných opatření a jejich stupňů pro žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami
Plán pedagogické podpory
Dynamická diagnostika
Diagnostika rozumových schopností
Diagnostika vztahů ve třídě
Diagnostika specifických poruch učení
Diagnostika autismu
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (03.02.2018)
The subject includes the following topics: System of school counseling in the Czech Republic (history, legislative provision of advisory services, standard activities of PPP, SPC, SVP, counseling staff). Identification of support level and appropriate support measures and their degrees for pupils with special educational needs, Pedagogical Support Plan, Dynamic Assessment, Diagnosis of Intellectual Abilities Diagnosis of Class Climate, Diagnosis of Specific Learning Disorders Autism Diagnosis
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (13.05.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími diagnostickými a intervenčními postupy, které se vážou k období docházky do ZŠ a se systémem služeb v rámci školského poradenství.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (24.05.2018)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast na cvičeních, vyžaduje se 70 % účast
Zhotovení diagnostické/reedukační pomůcky
Administrace diagnostického nástroje
Písemná zkouška
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.03.2018)
Literatura
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada
Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-
247-1284-9.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán.
Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN
978-80-7367-817-3.
SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2.
Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha:
Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
On-line dostupné publikační záznamy:
BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu
sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v
Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného
postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-
MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou
podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z:
http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního
postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,
2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (03.02.2018)
Sylabus
Systém školského poradenství v ČR (legislativní úprava poskytování poradenských služeb, standardní činnosti PPP, SPC, SVP, poradenští pracovníci školy)
Diagnostika rozumovýcho schopností
Diagnostika specifických poruch učení, reedukace a kompenzace těchto poruch
Dynamická diagnostika (principy a východiska, formy intervence)
Diagnostika školního a třídního klimatu
Diagnostika autismu
Podpůrná opatření 2. až 5 stupně ve vzdělávání žáků se SVP
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (13.05.2019)