PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika pedagogických věd II - OPNQ4P022A
Anglický název: Didactics of Educational Sciences II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ4P012A
Je prerekvizitou pro: OPNQ4P032A
Anotace -
Předmět Didaktika pedagogických věd II tematicky navazuje na kurz Didaktika pedagogických věd I a je koncipován tak, aby studující podpořil v plnění souvislých pedagogických praxí probíhajících v témže semestru. Zatímco předcházející kurz didaktiky pedagogických věd uvádí do základů oborově didaktického myšlení, seznamuje studující se specifiky didaktiky pedagogiky a přináší jim základní orientaci v kurikulu pedagogických předmětů. Předmět Didaktika pedagogických věd II dále rozvíjí zmíněné oblasti oborově didaktického myšlení, zaměřuje se však především na rozvoj kompetencí z oblasti plánování, vedení a reflexe výuky. Předmět je tedy zaměřen jak na didaktickou analýzu vybraných témat pedagogických předmětů, tak na plánování, realizaci a reflexi modelové výuky. Předmět zároveň vede studující ke schopnosti prohloubené reflexe pedagogické činnosti a motivuje je k rozvíjení profesní spolupráce.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (28.01.2025)
Cíl předmětu -

Studující rozvíjejí své dovednosti plánovat, realizovat a hodnotit výuku.

Studující prohlubují své dovednosti reflektovat a na odborné úrovni komunikovat realizovanou a pozorovanou výuku.

Studující rozpoznávají a vytvářejí příležitosti pro kolegiální spolupráci. 

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Deskriptory
Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr)  15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkami zvládnutí předmětu jsou:

  • docházka min. 70%
  • průběžné plnění zadaných úkolů;
  • aktivní účast na seminářích 
  • příprava, realizace a reflexe modelové výuky z oblasti výuky pedagogických předmětů (obvykle v týmové spolupráci)  
  • vypracování a včasné odevzdání podkladů k získání atestu (obvykle reflektovaná příprava na modelové vyučování)
  • obhájení vypracových podkladů k atestu (může být kolokviální nebo individuální)
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Literatura

Korthagen, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011. 

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování (Vyd. 4). Praha: Portál.

Musil, R. (2014). Pedagogika pro střední pedagogické školy. Praha: Informatorium.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.

Stodůlková, E., & Zapletalová, E. (2015). Pedagogika pro střední školy (Druhé, aktualizované a rozšířené vydání). Beroun: Machart.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Sylabus -

1.           Úloha motivace ve výuce pedagogických předmětů, poznávání vzdělávacích potřeb žáků a žákyň.

2.           Kognitivní a afektivní cíle ve výuce pedagogických předmětů. Hodnocení výsledků učení žáků, zpětná vazba a formativní hodnocení.

3.           Plánování výuky zohledňujícící vhodné stanovování cílů; modely výuky, transmisivní a konstruktivistické vyučování pedagogických témat.

4.           Efektivní výukové strategie, formy a metody výuky pedagogiky.

5.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti úvodu do pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

6.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti pedagogiky volného času. Modelová výuka a její reflexe.

7.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti předškolní pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

8.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti speciální pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

9.           Plánování vyučovací hodiny, didaktická analýza učiva vybraného tématu z oblasti dějin pedagogiky. Modelová výuka a její reflexe.

10.          Reflexe a hodnocení příprav na vyučovací hodiny, kolegiální spolupráce.

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7984

Heslo pro hosty: akredkpg19

https://pedfuk.padlet.org/zicha/didaktika-pedagogiky-ii-acbwmgrnl4ab6ig9

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.03.2024)
Výsledky učení

Studující

- uvede nejméně tři postupy, jak podporovat motivaci žákyň a a žáků pro studium pedagogické problematiky

- intepretuje vybraný obsah RVP, formuluje konkrétní cíle výuky a výsledky učení

- s ohledem na formulované cíle navrhuje didaktickou aktivitu a reflektuje podmínky její smysluplné realizace

- porovnává přednosti a limity konstruktivistického a transmisivního pojetí výuky

- uplatňuje zpětné plánovaní výuky, navrhuje vhodný scénař výuky a svojí volbu zůvodňuje

- koncipuje modelovou výuku, realizuje ji a reflektuje

- rozpoznává profesní komptence, jež hodlá rozvíjet, a navrhuje plán jejich posilování

- refletkuje realizovanou a pozorovanou výuku za využití odborné terminologie a navrhuje alterace

- rozpoznává nejméně jednu příležitost profesní spolupráce a navrhuje způsoby, jak tuto možnost smyluplně využít

Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK