|
|
|
||
Předmět předkládá vybraná témata ze sociální gerontologie se zvláštním zřetelem k pedagogickým aspektům této problematiky. Pozornost je věnována postavení seniorů v současné společnosti, výchově k mezigeneračnímu porozumění a otázkám přípravy na stáří. Podrobně jsou analyzovány faktory, které ovlivňují kvalitu života a zdraví seniorů v naší populaci.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2017)
|
|
||
Cílem předmětu je zvýšit citlivost studentů k problémům a potřebám stárnoucích a starých lidí a seznámit je s možnostmi podpory kvality života těchto lidí (se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání). Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2017)
|
|
||
S ohledem na aktuální epidemiologickou situaci proběhne v LS 2021 výuka tohoto předmětu distančně, s využitím platforem Zoom a LMS Moodle. Odkaz na první on-line setkání obdrží přihlášení studenti e-mailem. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
BENEŠOVÁ, D. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-039-6. HAŠKOVCOVÁ, H. Manuálek sociální gerontologie. Brno : NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-363-5. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2. SAK, P.; KOLESÁROVÁ, K. Sociologie stáří a seniorů. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3850-5. ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha : grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2017)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na závěrečném kolokviu. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (31.01.2021)
|
|
||
1. Interdisciplinární pohled na stárnutí a stáří, demografie stárnutí. 2. Sociální gerontologie a její význam. 3. Možnosti podpory kvality života a zdraví seniorů v interdisciplinárním přístupu. 4. Příprava na stáří – krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá. 5. Komunikace se seniory. 6. Vybrané otázky z gerontopedagogiky a gerontodidaktiky. 7. Univerzity a akademie třetího věku, aktivizační služby pro seniory. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (09.09.2017)
|