PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vybrané aspekty didaktiky německého jazyka II - OPNG3G035A
Anglický název: Selected aspects of didactics of the German language II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 10 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Anotace -
Cílem tohoto předmětu je završit poznatkovou a dovednostní základnu didaktiky německého jazyka v linii povinných předmětů. Studenti po absolvování předmětu dokáží volit vhodné a adekvátní postupy z hlediska odlišného složení cílové skupiny žáků s cílem realizovat individuální a diferencovaný přístup. Studenti připravují a realizují výuku vyučovací hodiny, výuka je nahrávána na video s následným poskytováním zpětné vazby vyučujícím, vrstevnickým hodnocením a sebehodnocením. Studenti vytvářejí v průběhu výuky portfolio svých dosavadních rešerší z odborné literatury, popis zkušeností z praktické výuky v rámci praxe a formulují v portfoliu své vlastní postoje k výuce německého jazyka na základních a středních školách. Na závěr výuky své souhrnné portfolio obhajují. Obsahem předmětu jsou témata: Individualizace a diferenciace ve výuce německého jazyka. Výuka německého jazyka u žáků se specifickými potřebami učení – žáci se specifickými poruchami učení, nadaní žáci. Aktuální stav nové maturity na středních školách. Motivace. Strategie a styly učení a jejich rozvoj a podpora ve výuce němčiny.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • volí vhodné a adekvátní postupy z hlediska odlišného složení cílové skupiny žáků s cílem realizovat individuální a diferencovaný přístup,
  • zamýšlí se nad možnostmi motivace žáků pro výuku němčiny,
  • vytvoří si základní představu o průběhu maturitní zkoušky,
  • pracuje aktivně s portfoliem vytvořeným v průběhu studia.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 90
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 80 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 9 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem.

Pro udělení zápočtu je třeba splnit:

  • aktivní účast na semináři (80% docházka)
  • plnění průběžných úkolů
  • prezentace zadaného tématu
  • prezentace vyučovací hodiny a vybraných sekvencí na videonahrávce, včetně vrstevnického hodnocení a sebehodnocení 
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura

JANÍKOVÁ, V., HANUŠOVÁ, S., GRENAROVÁ, R., KYLOUŠKOVÁ, H. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6580-2.

Evropské jazykové portfolio. (do 11 let). Plzeň: FRAUS, 2007. ISBN 80-7238-216-0.

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

BIMMEL, P., RAMPILLON, U. Lernerautonomie und Lernstrategien. Fernstudieneinheit 23. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49651-6.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-317-X.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Sylabus

Témata:

Individualizace a diferenciace ve výuce německého jazyka. 

Výuka německého jazyka u žáků se specifickými potřebami učení - žáci se specifickými poruchami učení, nadaní žáci. 

Aktuální stav nové maturity na středních školách. 

Motivace. Strategie a styly učení a jejich rozvoj a podpora ve výuce němčiny. 

Microteaching.

Prezentace porfolií.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • definuje pojem individualizace a vnitřní diferenciace a uvede cíle vnitřní diferenciace,
  • uvede možnosti vnitřní diferenciace (min. 6) a objasní jejich obsah,
  • specifikuje alespoň 15 možných metod pro vnitřní diferenciaci,
  • chrakterizuje žáky se specifickými potřebami, především žáky se SPU (Legasthenie), porovná pojmy v češtině a němčině,
  • charakterizuje typické projevy nadaných žáků v odlišných věkových skupinách,
  • didaktizuje zadané téma pro tři výkonově odlišné skupiny (žáci se SPU, nadaní žáci, žáci s průměrným výkonem),
  • prezentuje vytvořenou didaktizaci v rámci microteachingu,
  • poskytuje zpětnou vazbu (vrstevnické hodnocení) na prezentované microteachingy dalších studentů prostřednictvím formativního hodnocení,
  • provádí sebehodnocení realizovaného microteachingu,
  • vyjmenuje různé možnosti motivace žáků pro výuku NJ,
  • popíše součásti a průběh maturitní zkoušky včetně identifikace problémových momentů,
  • dotváří portfolio, v němž popisuje zkušenosti z praktické výuky a formuluje své vlastní postoje k výuce NJ na základních a středních školách,
  • prezentuje a obhajuje vytvořené portfolio.

 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK