|
|
|
||
Obsahem předmětu jsou různá pojetí didaktiky chemie v paradigmatech současného vzdělávání. Dále jsou diskutovány kategorie: učitel chemie, cíle výuky chemie, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, učební plány a osnovy, tematický plán, metody a organizační formy výuky chemie včetně aktivizujících metod (problémové, projektové, badatelsky orientované), materiální didaktické prostředky a příprava učitele na vyučování. Zvláštní pozornost je věnována pojmotvornému procesu, procesu zpřístupňování učiva a prověřování a hodnocení vědomostí, dovedností a postojů žáků v chemii. Prezentovány jsou tradiční a alternativní projekty vyučování chemii. Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Přímá výuka činí 36 hodin. Plnění dílčích úkolů včetně četby odborné literatury je v rozcahu cca 70 hodin. Předpokládaný rozsah přípravy na zkoušku je 30 hodin. Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Zápočet bude udělen studentům na základě:
Zkouška sestává z testu a kolokvia, při němž bude využito studentské portfolio. Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Pachmann, E., Hofmann, V. Obecná didaktika chemie. Praha : SPN, 1981. Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. Praha : SPN, 1975.¨ Bílek, M. Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ Seminární materiály Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Studijní opory jsou k dispozici v Teams kurzu. Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
1. Předmět oboru didaktiky, velké otázky didaktiky přírodovědných oborů
2. Cíle výuky chemie, komparace RVP ZV, RVP G, RVP SOV, kompetence pro 21. století, přírodovědná gramotnost, OECD Learning Compass
3. Obsah didaktiky chemie s akcentem na témata řešení v rámci didakticko-chemického výzkumu
4. Konference PBE - projektová výuka, badatelsky orientované vyučování, otázka přípravy učitelů
5. Pojetí výuky chemie: setrvačnost vs nové směry. Polemika prof. Alexe Johnstona, abstraktnost učiva chemie, kritická místa, kapacita provádět myšlenkové operace
6. Experimentální složka výuky chemie: význam, současný stav a principy; badatelsky-orientované vyučování
7. Badatelské aktivity a projekty, stanovování řídicích otázek, plánování a realizace takto pojaté výuky
8. Projektová výuka, integrovaná tematická výuka, badatelská výuka
9. Úlohy ve výuce chemie - úlohy PISA, úlohy ze Standardu pro základní vzdělávání, testy a testové úlohy, třívrstvé úlohy - výpovědní hodnota a využití
10. Aktuální problematika revize RVP
11. Učebnice pro výuku chemie - výzkum, současný stav, perspektivy
Poslední úprava: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (26.10.2024)
|