PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika chemie - OPNE4E012A
Anglický název: General Chemistry Didactics
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 44 / 44 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Anotace
Obsahem předmětu jsou různá pojetí didaktiky chemie v paradigmatech současného vzdělávání. Dále jsou diskutovány kategorie: učitel chemie, cíle výuky chemie, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, učební plány a osnovy, tematický plán, metody a organizační formy výuky chemie včetně aktivizujících metod (problémové, projektové, badatelsky orientované), materiální didaktické prostředky a příprava učitele na vyučování. Zvláštní pozornost je věnována pojmotvornému procesu, procesu zpřístupňování učiva a prověřování a hodnocení vědomostí, dovedností a postojů žáků v chemii. Prezentovány jsou tradiční a alternativní projekty vyučování chemii.
Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Deskriptory

Přímá výuka činí 36 hodin. Plnění dílčích úkolů včetně četby odborné literatury je v rozcahu cca 70 hodin. Předpokládaný rozsah přípravy na zkoušku je 30 hodin.

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude udělen studentům na základě:

  • splnění všech úkolů v MS Teams,
  • prezentace přečteného odborného článku,
  • zpracování individuálního portfolia studenta didaktiky chemie,
  • a ústní zkouška s využitím zpracovaného portfolia,
  • účasti na minimálně 80% seminářů.

Zkouška sestává z testu a kolokvia, při němž bude využito studentské portfolio.

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Literatura

Pachmann, E., Hofmann, V. Obecná didaktika chemie. Praha : SPN, 1981.

Kašpar, E. a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. Praha : SPN, 1975.¨

Bílek, M. Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.

Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ

Seminární materiály

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Sylabus
  1. Předmět oboru didaktiky, velké otázky didaktiky přírodovědných oborů
  2. Cíle výuky chemie, komparace RVP ZV, RVP G, RVP SOV (vybrané typy škol), komptence pro 21. století, přírodovědná gramotnost, OECD learning compass,
  3. Obsah didaktiky chemie s akcentem na témata řešení v rámci didakticko-chemického výzkumu,
  4. Konference PBE - projektová výuka, badatelsky orientované vyučování, otázka přípravy učitelů,
  5. Pojetí výuky chemie: setrvačnost vs nové směry. Polemika prof. Alexe Johnstona, abstraktnost učiva chemie, kritická místa, kapacita provádět myšlenkové operace,
  6. Experimentální složka výuky chemie: význam, současný stav a principy; badatelsky-orientované vyučování,
  7. Badatelské aktivity a projekty, stanovování řídicích otázek, plánování a realizace takto pojaté výuky,
  8. Projektová výuka, integrovaná tematická výuka, badatelská výuka,
  9. Úlohy ve výuce chemie - úlohy PISA, úlohy ze Standardu pro základní vzdělávání, testy a testové úlohy, třívrstvé úlohy - výpovědní hodnota a využití,
  10. Aktuální problematika revize RVP
  11. Učebnice pro výuku chemie - výzkum, současný stav, perspektivy.
Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Studijní opory

Studijní opory jsou k dispozici v Teams kurzu.

Poslední úprava: Bílek Martin, prof. PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Výsledky učení

1. Předmět oboru didaktiky, velké otázky didaktiky přírodovědných oborů

  • Definuje obor didaktiky chemie.
  • Vyjmenuje základní oblasti řešené v didaktice přírodovědných oborů.
  • Diskutuje velké otázky didaktiky přírodovědy a jejich význam pro výuku chemie.

2. Cíle výuky chemie, komparace RVP ZV, RVP G, RVP SOV, kompetence pro 21. století, přírodovědná gramotnost, OECD Learning Compass

  • Identifikuje cíle výuky chemie na různých úrovních vzdělávání.
  • Porovnává cíle výuky chemie mezi RVP ZV, RVP G a RVP SOV.
  • Popisuje kompetence pro 21. století a jejich integraci do výuky chemie.
  • Definuje přírodovědnou gramotnost a vysvětluje koncept OECD Learning Compass.

3. Obsah didaktiky chemie s akcentem na témata řešení v rámci didakticko-chemického výzkumu

  • Uvede a vysvětlí základní oblasti didaktického výzkumu v chemii.
  • Identifikuje aktuální témata a problémy řešené v rámci didaktického výzkumu chemie.

4. Konference PBE - projektová výuka, badatelsky orientované vyučování, otázka přípravy učitelů

  • Vysvětlí principy projektové výuky a badatelsky orientovaného vyučování.
  • Diskutuje výzvy a požadavky na přípravu učitelů v rámci těchto přístupů.

5. Pojetí výuky chemie: setrvačnost vs nové směry. Polemika prof. Alexe Johnstona, abstraktnost učiva chemie, kritická místa, kapacita provádět myšlenkové operace

  • Analyzuje výhody a nevýhody tradičního pojetí výuky chemie ve srovnání s novými směry.
  • Diskutuje kritická místa ve výuce chemie a způsoby, jak usnadnit abstraktní učivo.

6. Experimentální složka výuky chemie: význam, současný stav a principy; badatelsky-orientované vyučování

  • Popisuje význam experimentální složky ve výuce chemie.
  • Vysvětlí principy badatelsky orientovaného vyučování a jeho přínosy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti.

7. Badatelské aktivity a projekty, stanovování řídicích otázek, plánování a realizace takto pojaté výuky

  • Navrhne příklady badatelských aktivit pro výuku chemie.
  • Formuluje řídicí otázky a plánuje strukturu badatelsky pojaté výuky.

8. Projektová výuka, integrovaná tematická výuka, badatelská výuka

  • Vysvětlí rozdíly mezi projektovou výukou, integrovanou tematickou výukou a badatelskou výukou.
  • Uvede příklady, jak lze tyto přístupy integrovat do výuky chemie.

9. Úlohy ve výuce chemie - úlohy PISA, úlohy ze Standardu pro základní vzdělávání, testy a testové úlohy, třívrstvé úlohy - výpovědní hodnota a využití

  • Charakterizuje různé typy úloh ve výuce chemie a jejich význam pro rozvoj kompetencí.
  • Vysvětluje strukturu a přínosy třívrstvých úloh.

10. Aktuální problematika revize RVP

  • Popisuje hlavní změny a cíle aktuální revize RVP ve vztahu k výuce chemie.
  • Diskutuje dopady těchto změn na koncepci výuky chemie na základních a středních školách.

11. Učebnice pro výuku chemie - výzkum, současný stav, perspektivy

  • Analyzuje současný stav učebnic pro chemii z pohledu didaktiky.
  • Identifikuje perspektivy vývoje učebnic s ohledem na moderní trendy ve výuce chemie.
Poslední úprava: Rusek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (26.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK