|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospělých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí. Analyzuje kulturně-antropologická specifika edukace dospělých a poradenství pro dospělé v oblasti kulturního dědictví. Charakterizuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Porozumět kulturně-historickému vývoji andragogiky. Znát základní principy vzdělávání dospělých. Umět aplikovat andragogické teorie do praxe vzdělávání a rozvoje dospělých. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Seminární práce, splnění distančních aktivit a účast na cvičeních Pozn.: Distanční forma výuky a atestace – dle aktuální situace Poslední úprava: Mück David, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Povinná literatura: VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. Doporučená literatura: GALLO, J., ŠKODA, K. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1986. 272 s. CHOMOVÁ, S., KRYSTOŇ, M. Záujmové vzdelávanie – teória, metodika, prax. Banská Bystrica: Národné osvetové centrum v spolupráci s Katedrou andragogiky Pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela, 2011. 137 s. ISBN 978-80-7121-336-9. JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p. ISBN 978-0-7506-7837-7. KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2. KRYSTOŇ, M. a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. 240 s. ISBN 978-80-557-0211-7. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. PRUSÁKOVÁ, V. (ed.) Osobnosť lektora vo vzdelávaní dospelých. Banská Bystrica: Belianum, 2014, 520 s. ISBN 978-80-557-0801-0. ROGERS, J. Adult Learning. London: McGraw Hill, 2007. 287 s. ISBN 978-0-33-522535-4. VETEŠKA, J. (ed.) Vzdělávání dospělých 2019 – v kontextu profesního rozvoje a sociálního kapitálu. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 379 s. ISBN 978-80-906894-8-0. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X. VETEŠKA, J. a M. KURSCH. (eds.) Vzdělávání dospělých 2020 – reflexe, realita a potenciál virtuálního světa = Adult Education 2020 – Reflection, Reality and Potential of the Virtual World : proceedings of the 10th International Adult Education Conference : 16 December 2020, Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 334 s. ISBN 978-80-907809-7-2. Odborné časopisy (Andragogika, Andragogická revue, Lifelong Learning atd.) Poslední úprava: Mück David, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Vznik a vývoj andragogického myšlení; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení se 2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy 3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika 4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých 5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989 6. Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání 7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých 8. Náboženská a duchovní výchova dospělých; možnosti resocializace a reedukace dospělých 9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence 10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých) 11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě 12. Kulturní andragogika – východiska, vývoj a principy Poslední úprava: Mück David, Mgr. (02.02.2023)
|