Kurz je určen studentům zpracovávajícím diplomovou práci zaměřenou na učitelství biologie. Cílem kurzu je poskytnout oporu při vlastním řešení diplomové práce. V rámci kurzu se student seznamuje se základními náležitosti diplomové práce, metodologické aspekty řešení i prezentaci výsledků a je veden k samostatnému zpracování své závěrečné práce. Součástí kurzu je aktivní práce s odbornými zdroji, formulování výzkumného problému a prezentování vlastního postupu řešení práce s poskytnutím reflexe.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
The course is intended for students working on a master thesis focused on biology. The aim of the course is to provide support in the processing of the master thesis. Within the course, the student will be acquainted with the requirements to the thesis, methodological aspects and presentation of results. Students will be led to the independent processing of their thesis. Part of the course is active work with resources, formulation of a research problem and presentation of their own procedure for solving thesis with the provision of reflection.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cíl předmětu
Studující:
charakterizuje téma řešené diplomové práce
plánuje postup řešení diplomové práce
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory
Přímá výuka bude probíhat formou cvičení v prezenční podobě. Nepřímá výuka sestává ze studia podkladů a literatury, řešení úkolů dle zadání v Moodle a samostatné přípravy postupu řešení diplomové práce, které bude v rámci cvičení konzultováno.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou ukončení kurzu je:
aktivní účast na cvičeních
zpracování a prezentace vlastního postupu řešení diplomové práce
odevzdání správného řešení zadaných úkolů
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura
Čmejrková, S., Daneš, F., & Světlá, J. (2002). Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
Šifner, F. (2004). Jak psát odborný text a diplomovou práci zvlášť. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Zbíral, R. (2009). Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských prací. Praha: Linde.
Boldiš, P. (2004). Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 (01 0197). Část 1 – Citace: metodika a obecná pravidla. Dostupné z http://www.boldis.cz/citace/citace1.pdf
Boldiš, P. (2004). Bibliografické citace dokumentů podle ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2. Část 2 – Modely a příklady citací u jednotlivých typů dokumentů. Dostupné z http://www.boldis.cz/citace/citace2.pdf
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
Mošna, F. (2017). Základní statistické metody. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Denglerová, D., Gulová, L., Klapko, D., Preissová Krejčí, A., Stanoev, M., Strobachová, B., . . . Šuráňová, V. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi (L. Gulová & R. Šíp Eds.). Praha: Grada.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus
Struktura a náležitosti diplomové práce, psaní jednotlivých částí diplomové práce (abstrakt, úvod, teoretická východiska, metodologie, výsledky, diskuse, závěr)
Informační zdroje a práce s literaturou, citování
Metody vědeckého výzkumu, kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody se zaměřením na didaktiku biologie, výzkumné nástroje
Stanovení cílů práce, výzkumných otázek a hypotéz
Výběr výzkumného souboru, sběr dat a jejich zpracování, kvalita měření, vyhodnocení dat a princip testování hypotéz
Řešení vlastního postupu diplomové práce
Kritéria hodnocení diplomové práce, náležitosti obhajoby diplomové práce
Prezentace vlastních postupů řešení diplomové práce a jejich konzultace
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení
Studující:
zhodnotí význam psaní diplomové práce a stanoví si osobní učební cíle
porozumí formálním požadavkům na diplomové práce na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
porozumí povaze jednotlivých částí diplomové práce a charakterizuje je v kontextu svého tématu
zhodnotí dodržení požadavků kladených na abstrakty a klíčová slova na modelových příkladech
zhodnotí své téma diplomové práce v kontextu učitelství biologie
charakterizuje téma své práce a zdůvodní jeho význam a potenciální přínos
vyhledává odborné zdroje relevantní pro své téma diplomové práce
vyhledává informace v odborných textech zaměřených na didaktiku biologie
posuzuje odbornost a relevanci dostupných informačních zdrojů
formuluje cíle práce, výzkumné otázky a hypotézy relevantní pro své téma diplomové práce
posuzuje vhodnost různých výzkumných přístupů s ohledem na své téma diplomové práce
plánuje postup řešení své diplomové práce, charakterizuje výzkumný vzorek, postup sběru dat a způsob jejich vyhodnocení s ohledem na své téma diplomové práce
prezentuje téma a postup řešení své diplomové práce
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Vstupní požadavky
Podmínkou pro započetí plnění předmětu je výběr tématu práce a absolvování alespoň jedné konzultace s vedoucím práce.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)