|
|
|
||
Semináře jsou v úvodních částech zaměřených na evoluční a problémy současné paleoantropologie. Tato část poskytuje teoretické informace o fylogenezi primátů se zvláštním ohledem na evoluci hominidů fosilní důkazy o evoluci jednotlivých skupin primátů. V rámci paleoantropologie se zvláštní pozornost věnuje fosilním důkazům o původu a evoluci hominoidů, původu a evoluci homininů včetně základních fosilních důkazů rané evoluce homininů a původu a evoluce rodu Homo a jeho druhů. Paleobiogeografické a paleoekologické aspekty jsou základě vysvětlování fylogeneze jednotlivých skupin primátů. Přehled důkazů o biologické a kulturní diverzifikaci Homo sapiens od paleolitu do Neolitu a migraci nedávných lidských populací. Tato část zahrnuje základní paleogenetické důkazy o evoluce Homo sapies. Zvláštní pozornost bude věnována vysvětlení základních etap evoluce , které jsou důležité pro výuku paleoantropologie a lidského evoluce ve školách.
1) Paleoantropologie a evoluční antropologie, archeologie a paleoekologie, modely v evoluční antropologii, primátologie a evoluční antropologie
2) Teoretické aspekty fylogeneze vyšších primátů a základní adaptivní mechanismy, adaptivní strategie vyšších primátů
3) Vznik primátů a teorie evoluce primátů, fylogeneze primátů v paleogénu, evoluce hominoidů na přelomu oligocénu a miocénu
4) Evoluce primátů ve středním miocénu, základní rozdíly mezi spodně a středně miocéními a svrchně miocéními hominoidy
5) Vznik pokročilých hominoidů, vznik hominidů, jejich diverzita a nejstarší nálezy hominidů, lidoopi a nejstarší Homininae, základní znaky hominidů a mechanismy hominizačního procesu
6) Nejstarší homininé a australopitéci a jejich první adaptivní radiace, druhá adaptivní radiace hominidů - vznik rodu Homo - základní charakteristiky a diferenciace, hlavní příčiny jejich diversity. Fylogeneze rodu Homo, systematika raných forem rodu Homo, archaický Homo sapiens
7) Evoluce velikosti těla a základních proporcí raných hominidů, sexuální dimorfismus a základní ekologické parametry raných hominidů, encefalizace a potravní adaptace raných hominidů
8) Lidoopi a hominidé, nové poznatky o chování a sociální struktuře lidoopů, možnosti jejich využití při poznávání evoluce hominidů
9) Paleoantropologie a behaviorální ekologie, základní ekologické adaptace hominidů, ekologické aspekty fylogeneze hominidů
10) Paleogenetika – výzkum prehistorických populací, metody získávání DNA z kostry, moderní formy člověka a jejich příbuznost se současnými populacemi, význam starobylých genetických příměsi v genomu současného člověka,
11) Kolonizace světa hominidy - jednotlivé etapy kolonizačních vln, kolonizace a diversita hominidů
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.09.2019)
|
|
||
Fleagle J. G., 2008: Primate Adaptation and Evolution (3rd edition). Academic Press, Inc., London Henke, W., Tattersall I., Hardt T., (eds.), 2007. Handbook of Paleoanthropology I -III, Springer‐Verlag Berlin Heidelberg New York Trinkaus E., (2005). Early Modern Humans. Annual Revue of Antropology, 34: 207–30 Vančata,V., (2012): Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. Vančata,V., 2014. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24. Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston. de Wahl F., (ed.) 2001: Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London. Kruk J. and Milisauskas S., 1999: The Rise and Fal of Neolithic Societies (Rozkwit i upadek spoleczenstw rolniczych neolitu). Istitut Archeologii i Etnografii PAN, Krakow. Ravosa M. J., Dagosto M. 2007. Primate origins. Springer Science+Business Media, LLCRichards M., 2003: The Neolithic Invasion of Europe. Annu. Rev. Anthropol. 2003, 32:135 ? 162. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (27.08.2019)
|
|
||
https://sites.google.com/view/paleoanthropology/home 12 hodin přímé výuky, z toho 12 H cvičení, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), pak příprava 6 prací z vybraných tématik evoluce homininů, vycházejících ze studijních opor a a prezentací na webových stránkách (celkem cca 36 hodin), které by měly být zaměřeny na pochopení významu znalosti paleoantropologie a evoluční antropologie a analýza kritická reflexe vybraného filmu s tématikou evoluce Homo sapiens včetně jeho archaických forem možného uplatnění možného upratnění znalostí evoluce člověka ve výuce na základních i středních školách. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (14.10.2019)
|