|
|
|
||
Kurz uvádí posluchače do parolové oblasti lingvistiky a především je seznamuje se základy textové a stylistické analýzy. Zabývá se jevy makrotextovými i mikrotextovými a věnuje pozornost některým konfrontačním otázkám. Svým zaměřením je tudíž klíčový i pro formulační a didaktickou praxi.
Témata:
1. Úvod. Základní koncepty
2. Přístupy ke stylu I. Styl a registr
3. Přístupy ke stylu II. Funkční pojetí stylu
4. Přístupy ke stylu III. Další školy a pojetí
5. Intertextualita. Předchozí texty. Typy textů. Žánry
6. Struktura/organizace textu
7. Textura 1. Kohezní vazby a systém kohezních prostředků
8. Textura 2. Kohezní řetězce
9. Tematické posloupnosti
10. Typy odstavců, odstavcování a výstavba odstavce
11. Koherence
12. Shrnutí
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2025)
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základy anglické textové lingvistiky a stylistiky, ukázat jim rozmanité vztahy mezi texty/diskursy a jejich komponenty, vést je k odhalování podobností a odlišností mezi stylistickými varietami a umožnit jim lépe pochopit praktický význam těchto témat pro komunikaci i výuku Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2025)
|
|
||
samostudium literatury: 20 hodin za semestr; práce se studijními materiály: 10 hodin za semestr; seminární práce Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2025)
|
|
||
Pravidelná docházka (maximálně dvě absence za semestr se lze omluvit bez navýšení požadavku na atest); Aktivní účast na aktivitách v semináři Četba doporučené literatury a samostudium Zápočtový test (alespoň 14b) Písemná zkouška (alespoň 30b) Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (26.09.2025)
|
|
||
CRYSTAL, David, DAVY, Derek. Investigating English Style. 16th ed. Abingdon, Oxon and New York: Routledge, 2013. ISBN 9780582 550 11 7. DANEŠ, František. “Functional Sentence Perspective“ and Text Connectedness. In: Maria E. Conte, Janos S. PETӦFI, Emel SӦZER (eds). Text and Discourse Connectedness. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co., 23-31, 1989. ISBN9789027230171 DANEŠ, František. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, In: Brita WARVIK, Sanna K.TANSKANEN, Risto HILTUNEN (eds) Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, Turku: University of Turku, 1995, 29-40. ISBN 951-29-0572-8. ESSER, Jűrgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009. ISBN 978-3-631-56003-7. FAIRCLOUGH, Norman. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6. HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9. HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a…., Praha: Trizonia, 1997. ISBN 80-85573-67-9. JOHNSTONE, Barbora. Discourse Analysis. Malden, Mass.; Oxford: Blackwell. 3rd ed. 2018. ISBN 978-111 9257691. NORGAARD, Nina, BUSSE, Beatrix, MONTORO, Rocio. Key Terms in Stylistics, London, New York: Continuum, 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4. TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293 URBANOVÁ, Ludmila. Stylistika anglického jazyka. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity: Brno, 2008. ISBN 9788087029299 Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2025)
|
|
||
ZÁPOČET posluchači získají za aktivní práci v seminářích a za složení zápočtového testu. Povoleny jsou dvě absence za semestr. Za každou další absenci na seminářích se zvýší minimální hranice pro složení zápočtového testu o dva body. Zápočtový test ověřuje základní teoretické instrumentální znalosti. Je koncipován na 30 minut a 20 bodů. Minimální požadavek pro postup ke zkoušce je 14 bodů. Všechny body dosažené nad touto minimální hranicí se posluchačům připočtou k celkovému výsledku zkoušky (maximálně 6 bodů). První termín zápočtového testu se bude konat v čase poslední přednášky. Dva opravné termíny budou k dispozici v lednu. ZKOUŠKA Posluchači se mohou přihlásit k písemné zkoušce, jen pokud úspěšně složili zápočtový test. Zkouška je písemná, strukturovaná a trvá 60 minut. Ověřuje znalosti a dovednosti získané k tématům sylabu prostřednictvím různých úkolů vycházejících z neznámé autentické ukázky. Posluchači mohou u zkoušky získat nejvýše 40 bodů za věcný aspekt a nejvýše 4 body za formulační úroveň. Maximální počet bodů, který posluchači mohou získat (spolu s vynikajícím výsledkem ze zápočtového testu), tak činí 50 bodů. Minimální celkový požadavek na složení zkoušky je 30 bodů. Posluchači mají nárok celkem na tři termíny zkoušky během zkouškového období. Pokud se na vypsané termíny rozhodnou nezapsat, nezískají v daném období již žádné další termíny. Zpětnou vazbu během kurzu vyučující podává posluchačům v konzultačních hodinách na základě jejich předchozího emailu. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (26.09.2025)
|
|
||
TÉMATA SYLLABUS 2025 1.(2/10/25) Introduction. Basic concepts (Essential sources: Halliday, Hasan, chapter 1; moodle 1.4; Recommended sources: Esser 1; Widdowson 1; moodle 1.1; moodle 1.3) 2. (9/10/25) Approaches to style 1. Style and register (Essential sources: Halliday, Hasan, chapters 2-3; Recommended source: moodle 2.2) 3. (16/10/25) Approaches to style 2. Functional approaches to style (Essential sources: Crystal, Davy, esp. Chapter 3; Recommended source: Vachek; Urbanová) 4. (23/10/25) Approaches to style: 3. Other schools and frameworks (Essential source: moodle 2.1; moodle 2.4; Recommended source: Verdonk) 5. (30/10/25) Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres (Essential sources: Halliday, Hasan, Coda: Text, Context and Learning Esser 2.3; Esser, 6; Recommended sources: moodle 1.2; moodle 3.3; moodle 3.4) 6. (6/11/25) Structure / organisation of the text (Essential source: moodle 3.1; Recommended source: moodle 3.2) 7. (13/11/25) Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices (Essential source: moodle 4.1) 8. (20/11/25) Texture 2. Cohesive chains (Essential source: moodle 4.1; Recommended source: moodle 4.2) 9. (27/11/25) Thematic progressions (Essential source: moodle 5.1; Recommended source: moodle 5.2) 10. (4/12/25) Types and build-up of paragraphs, paragraphing (Essential source: mood. 6) 11. (11/12/25) Coherence. (Essential source: Halliday, Hasan, chapter 6) 12. (18/12/25) Credit test. Review.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (26.09.2025)
|
|
||
1. Introduction. Basic concepts: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení textové lingvistiky a stylistiky mezi lingvistickými disciplínami; definuje základní termíny a pojmy; vyjmenuje sedm standard textovosti, charakterizuje je a uvede příklady; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 2. Approaches to style 1. Style and register: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vysvětlí vztah mezi parametry situací a registry; Studující analyzuje ukázky z hlediska teorie registru; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 3. Approaches to style 2. Functional approaches to style: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje ukázky z hlediska funkčních přístupů ke stylu; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 4. Approaches to style: 3. Other schools and frameworks: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující analyzuje ukázky z hlediska dalších vybraných přístupů ke stylu; Studující porovná jednotlivé přístupy ke stylu a uvede podobnosti a rozdíly; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující klasifikuje ukázky podle různých kritérií na jednotlivé typy textů a žánrů; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 6. Structure / organisation of the text: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná více ukázek téhož žánru a vyvodí jejích strukturu; Studující roztřídí povinné a nepovinné prvky výstavby; Studující porovná ukázky různých žánrů a zjistí podobnosti a rozdíly v jejich struktuře; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 7. Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí a popíše dle vícero kritérií různé případy kohezních vazeb a prostředků v ukázkách; porovná různé kohezní prostředky realizující stejný druh kohezních vazeb; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 8. Texture 2. Cohesive chains: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje druhy kohezních řetězců, porovná je z hlediska podobností a rozdílů, aplikuje tyto vědomosti při analýze ukázek; analyzuje ukázky z hlediska možné kohezní harmonie a uvede odborné argumenty; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 9. Thematic progressions: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše aktuální členěné jednotlivých vět ukázek a následně analyzuje ukázky z hlediska tematických posloupností; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 10. Types and build-up of paragraphs, paragraphing: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující analyzuje vnitřní stavbu odstavce i jeho tematickou výstavbu; Studující teoretické pojmy aplikuje na neznámých ukázkách; uvede náležité argumenty; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 11. Coherence: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vysvětlí vztah mezi kohezí a koherencí a uvede odborné argumenty pro zvýšení pravděpodobnosti, že recipient bude vnímat text/diskurs jako koherentní; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty 12. Student presentations: Studující samostatně vybere a prostuduje dvě odborné studie na jedno téma sylabu, porovná je a kriticky je zhodnotí; nebo Studující samostatně vybere dvě praktické učebnice angličtiny, porovná je z hlediska zpracování jednoho tématu ze sylabu, kriticky je zhodnotí a uvede odborné argumenty; Studující předloží písemnou synopsi své prezentace Semináře: Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2025)
|