Předmět plní zčásti remediální, zčásti konsolidační, zčásti motivační i prohlubující funkci. Je zaměřen primárně na languové disciplíny. Propojuje teorii s praktickou analýzou autentických textů, s využitím konfrontačního pohledu.
Tematické celky
1. Nástin vývoje angličtiny pro její současný systém; roviny a jednotky popisu
2. Fonologie
3. Morfologie: slovní druhy
4. Morfologické kategorie
5. Lexikologie – slovotvorné procesy
6. Lexikální sémantika
7. Syntax – věta jednoduchá; valence
8. Syntax – souvětí
9. Komplexní analýza textu
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
The function of the course is partly to remedy, partly to motivate and partly to enhance the students’ understanding of selected areas of the English language. It focuses mainly on the langue disciplines. It interlinks the theoretical background with the analysis of authentic texts, employing a contrastive approach.
Topics:
Introduction; (Hi)Story of English impacting its current shape; levels and units
Phonology
Morphology: Word classes; Closed Classes
Morphology: Morphological Categories of Open Classes
Lexicology: Word-formation Processes
Lexical Semantics. Lexicography
Syntax: Simple Sentence; Valency
Syntax: Complex and Compound Sentences
Comprehensive Analysis of a Sample
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu Vybrané kapitoly z anglické lingvistiky I. je konsolidovat, prohloubit a rozvíjet vědomosti a analytické dovednosti studentů primárně v oblasti languových lingvistických disciplín.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
The objective of the course Selected chapters from English linguistics I. is to consolidate, deepen and enhance students´ knowledge and their analytical skills primarily in the area of the langue linguistic disciplines.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Deskriptory -
Samostudium literatury 5 hodin
Práce se studijními materiály 12 hodin
Plnění průběžných úkolů 12 hodin
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 5 hodin
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Self-study of literature 5 hours
Work with study materials 12 hours
Assignments 12 hours
Seminar project 10 hours
Revision for the credit test 5 hours
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
a) Aktivní práce v semináři (lze omluvit nejvýše dvě absence za semestr)
b) Podle počtu zapsaných posluchačů cca dvě prezentace na zvolená teoretická témata ze sylabu; osnovu prezentace je třeba zaslat elektronicky ke schválení nejpozději dva dny předem
c) Podle počtu zapsaných posluchačů cca dvě vzájemná studentská hodnocení prezentací za semestr
d) Podle počtu zapsaných studentů cca dvě prezentace dílčích praktických analýz ukázek
e) Podle počtu zapsaých studentů prezentace cca dvou výukových aktivit zaměřených na probraná témata a dvou stručných prezentací výrazných odlišností mezi češtinou a angličtinou v daném tématu
f) Písemný test. Student/ka v neznámé ukázce samostatně vyhledá alespoň tři jevy na probranou disciplínu a náležitě je analyzuje s využitím odborných termínů. Minimální požadavek 60%. Součástí hodnocení je i formulační úroveň.
Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
a) Active participation in class activities (up to two missed seminars per semester are tolerated)
b) Depending on the number of course participants approximately two presentations on selected syllabus theoretical topic(s); an outline of each presentation has to be sent electronically at least two days before the presentation for approval
c) Depending on the number of course participants approximately two peer-reviews of presentations per semester
d) Depending on the number of course participants approximately two presentations of practical sample analyses per semester
e) Depending on the number of course participants approximately two presentations of teaching activities relevant to the syllabus topics per semester and two short presentations of the topic-related differences between Czech and English
f) Written test. The students identify at least three phenomena per a discipline covered in the course and analyse them adequately using relevant terminology. The minimum for a pass is set at 60%. The formulation aspect is part of the assessment.
Note: Students can ask for explanation of topics in office hours during the teaching period (not during the exam period). Familiarity with relevant secondary sources is taked for granted.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Literatura -
AARTS, B. and MCMAHON, A. (eds) The Handbook of English Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN: 978-1-4051-1382-3.
BIBER, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 1999. ISBN: 978-0-5822-3725-4.
CONRAD, S., BIBER, D. and LEECH, G. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Workbook. Harlow: Longman, 2002. ISBN: 978-0-5825-3942-6.
DUŠKOVÁ, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 4. vyd., 2012. ISBN: 978-80-200-2211-0.
PLAG, I. Word-Formation in English. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. ISBN: 978-1-107-17209-8.
QUIRK, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985. ISBN: 978-0-5825-1734-9.
ROACH, P. Phonetics and Phonology. A Practical Course. Cambridge: Cambridge University Press, 4th ed., 2009. ISBN 978-0-521-71740-3.
YULE, G.: The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press, 7th ed., 2020. ISBN 978-1-1085-8288-9.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Sylabus -
Sylabus 25/6
1/ Úvod. Nástin vývoje angličtiny pro pochopení její současné podoby; roviny a jednotky popisu
2/ Fonologie
3/ Morfologie: slovní druhy
4/ Morfologické kategorie
5/ Lexikologie: slovotvorné procesy
6/ Lexikální sémantika a lexikografie
7/ Syntax - věta jednoduchá
8/ Syntax - Souvětí podřadné a souřadné;
9/ Praktická analýza ukázky a výukové aktivity (Fonologie)
10/ Praktická analýza ukázky a výukové aktivity (Morfologie)
11/ Praktická analýza ukázky a výukové aktivity (Lexikologie)
12/ Praktická analýza ukázky a výukové aktivity (Syntax)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Syllabus 24/5
1/ Introduction; The (Hi)Story of English Impacting its Current Shape; Levels and Units
2/ Phonology
3/ Morphology: Word Classes; Closed Classes
4/ Morphology: Morphological Categories of Open Classes
5/ Lexicology: Word-formation processes
6/ Lexical Semantics and Lexicography
7/ Simple Sentence
8/ Syntax - Complex and Compound Sentences
9/ Practical analysis of a sample and teaching activities (Phonology)
10/Practical analysis of a sample and teaching acivities (Morphology)
11/ Practical analysis of a sample and teaching activities (Lexicology)
12/ Practical analyss of a sample and teaching activities (Syntax)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
Výsledky učení -
1/ Studující prostudují a interpretují doporučenou sekundární literaturu; studující vysvětlí hlavní stádia vývoje angličtiny; uvedou vhodné příklady a relevantní argumenty
2- 9/ Studující prostudují relevantní sekundární zdroje a budou je interpretovat; studující sumarizují odborné zdroje; porovnají přístupy a uvedou významné podobnosti a rozdíly mezi nimi; vyloží vztahy mezi klíčovými termíny a koncepty; studující provedou stručnou teoretickou prezentaci daného tématu; studenti zhodnotí prezentace svých kolegů;
10-12/ Studující navrhnou a odprezentují vhodné výukové aktivity procvičující dané téma; studenti provedou podrobnou praktickou analýzu dané ukázky z hlediska příslušného tématu
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)
1/ Students can study and interpret recommended secondary sources; students can explain the main phases of the English history; students can give suitable examples and provide relevant arguments
2-9/ Students can study and interpret relevant secondary sources, they can summarize secondary sources and compare the approaches, identifying their substantial similarities and differences; students can explain the relationships between the key terms and concepts; they can give their short theoretical presentations on the given topic; students can perform peer-reviews of the presentations;
10-12/ Students can design and present suitable teaching activities practising the topic; students can perform an in-depth analysis of the given sample from the perspective of the particular topic;
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.08.2025)