PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV II: umění a škola - OPMN0V306B
Anglický název: Art Education Didactics II: Art and School
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 14 / 14 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Prerekvizity : OPMN0V303B
Je prerekvizitou pro: OPMN0V310B, OPMN0V309B
Je záměnnost pro: OKMN0V229B
Anotace -
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých významů symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění. Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin umění v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je pochopit obsah předmětu výtvarná výchova v souvislosti vzdělávací oblasti Umění a kultura.

Naučit se, co je kulturní kompetence a vizuální gramotnost a jakou sociální roli umění a kultura plní pro rozvoj identity lidí (a žáků), pro soudržnost společnosti a pro udržení a rozvíjení kultury obecně.

Uvědomit si odpovědnost učitele/učitelky výtvarné výchovy v této oblasti.

Seznámit se s širokou škálou kulturních institucí (muzea, galerie aj.).

Naučit se využívat programy kulturních a uměleckých institucí ve výuce VV.

Znát umění, interpretovat obrazy a umělecká díla.

Transformovat jejich obsah do podoby výukových jednotek.

Pedagogická reflexe.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)    2 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   8 hodin

Plnění předmětu            

Příprava na klasifikovaný zápočet, včetně návštěvy muzeí a galerií    10 hodin

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

klasifikovaný zápočet udělen na základě průběžného plnění úkolů (kulturní deník, transkulturní spolupráce se skupinou japonských studentů)

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.09.2025)
Literatura

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK,

2012. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM, 2013.

JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum, 2013.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

Doporučená literatura:

DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum.

ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005.

ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007.

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010.

Inspirační zdroje k česko-japonskému projektu ODRADEK

Marie Rakušanová (ed.), ­Očima Franze Kafky. Mezi obrazem a jazykem (Kant / Západočeská galerie v Plzni

Sawicki, N. Franz Kafka a jeho kresby. In Marie Rakušanová (ed.), ­Očima Franze Kafky. Mezi obrazem a jazykem (Kant / Západočeská galerie v Plzni Dostupné krácené: https://casopiskontexty.cz/franz-kafka-a-jeho-kresby/ 

Holland, A. (Director). (2025). Franz [Film].

https://www.csfd.cz/film/1133173-franz/prehled/

Vybrat text dle vlastního uvážení

Kafka, F. Proměna

Kafka, F. Proces

Kafka, F. Zámek

Kafka, F. Amerika

Kafka, F. Povídky

Kafka, F. Dopisy Mileně

Kafka, F. Dopis otci

Kafka, F., Mairowitz, D., Z., Jaromír 99. (2013) Zámek [Komiks]. Labyrint.

Malý, R., Fučíková, R. (2017). Franz Kafka - Člověk své a naší doby. Práh.

Sem-Sandberg, S. (2012). Ravensbrück, příběh Mileny Jesenské. Paseka.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Sylabus
  1. Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam.
  2. Metody muzejní a galerijní edukace.
  3. Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu.
  4. Plánování výuky.
  5. Příklady programů, dílen aj. DOX, Kunsthalle Praha
  6. Účast v česko-japonském transkulturním projektu.
  7. Art Co-creation
  8. Studium díla Franze Kafky, narativita v umělecké tvorbě a výtvarné edukaci.
  9. Orhan Pamuk: Útěcha věcí, DOX
  10. Roman Ondak/Alice Bucknell, Kunsthalle Praha


Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
Výsledky učení

Studenti rozumí obsahu předmětu výtvarná výchova a konceptům kulturní kompetence a vizuální gramotnost.

Mají přehled o kulturních institucích ve svém regionu, v České republice i v zahraničí.

Pravidelně navštěvují výstavy umění a kulturní události, o čemž si vedou deník.

Studují umění, čímž rozšiřují své znalosti. Své znalosti dokážou prezentovat.

Analyzují obraz a interpretují vizuální umělecká díla.

Vyjadřují se odborně.

Využijí odborné znalosti a transformují je do návrhu výtvarného úkolu či projektu.

Didaktický návrh reflektují v kontextu výchozí umělecké/vizuální inspirace.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK