|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace
a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých
významů
symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie
umění.
Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami
galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj
obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj
komunikačních
a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin
umění
v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je pochopit obsah předmětu výtvarná výchova v souvislosti vzdělávací oblasti Umění a kultura. Naučit se, co je kulturní kompetence a vizuální gramotnost a jakou sociální roli umění a kultura plní pro rozvoj identity lidí (a žáků), pro soudržnost společnosti a pro udržení a rozvíjení kultury obecně. Uvědomit si odpovědnost učitele/učitelky výtvarné výchovy v této oblasti. Seznámit se s širokou škálou kulturních institucí (muzea, galerie aj.). Naučit se využívat programy kulturních a uměleckých institucí ve výuce VV. Znát umění, interpretovat obrazy a umělecká díla. Transformovat jejich obsah do podoby výukových jednotek. Pedagogická reflexe. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin Plnění předmětu Příprava na klasifikovaný zápočet, včetně návštěvy muzeí a galerií 10 hodin Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
klasifikovaný zápočet udělen na základě průběžného plnění úkolů (kulturní deník, transkulturní spolupráce se skupinou japonských studentů) Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, 2012. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM, 2013. JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum, 2013. HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. Doporučená literatura: DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum. ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010. Inspirační zdroje k česko-japonskému projektu ODRADEK Marie Rakušanová (ed.), Očima Franze Kafky. Mezi obrazem a jazykem (Kant / Západočeská galerie v Plzni Sawicki, N. Franz Kafka a jeho kresby. In Marie Rakušanová (ed.), Očima Franze Kafky. Mezi obrazem a jazykem (Kant / Západočeská galerie v Plzni Dostupné krácené: https://casopiskontexty.cz/franz-kafka-a-jeho-kresby/ Holland, A. (Director). (2025). Franz [Film]. https://www.csfd.cz/film/1133173-franz/prehled/ Vybrat text dle vlastního uvážení Kafka, F. Proměna Kafka, F. Proces Kafka, F. Zámek Kafka, F. Amerika Kafka, F. Povídky Kafka, F. Dopisy Mileně Kafka, F. Dopis otci Kafka, F., Mairowitz, D., Z., Jaromír 99. (2013) Zámek [Komiks]. Labyrint. Malý, R., Fučíková, R. (2017). Franz Kafka - Člověk své a naší doby. Práh. Sem-Sandberg, S. (2012). Ravensbrück, příběh Mileny Jesenské. Paseka. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2025)
|
|
||
Studenti rozumí obsahu předmětu výtvarná výchova a konceptům kulturní kompetence a vizuální gramotnost. Mají přehled o kulturních institucích ve svém regionu, v České republice i v zahraničí. Pravidelně navštěvují výstavy umění a kulturní události, o čemž si vedou deník. Studují umění, čímž rozšiřují své znalosti. Své znalosti dokážou prezentovat. Analyzují obraz a interpretují vizuální umělecká díla. Vyjadřují se odborně. Využijí odborné znalosti a transformují je do návrhu výtvarného úkolu či projektu. Didaktický návrh reflektují v kontextu výchozí umělecké/vizuální inspirace. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|