|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace
a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Na kulturu a umění nahlíží sémioticky jako na spleť proměnlivých
významů
symbolického řádu, na artefakt jako na příležitost k jeho hledání. Staví na znalostech studentů z teorie a historie
umění.
Vede k jejich hlubší reflexi s cílem integrovat je s didaktikou výtvarné výchovy. Seznamuje studenty s metodami
galerijní a muzejní pedagogiky, možnostmi spolupráce školy a muzea, galerie a jejich dopadem na rozvoj
obecných i kulturních kompetencí žáků. Usiluje o systematické a kritické myšlení v souvislostech, rozvoj
komunikačních
a reflektivních kompetencí studentů. Směřuje ke schopnosti uplatňovat vlastní percepci a znalosti z teorie a dějin
umění
v přípravě i realizaci výtvarných činností.
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je pochopit obsah předmětu výtvarná výchova v souvislosti vzdělávací oblasti Umění a kultura. Naučit se, co je kulturní kompetence a vizuální gramotnost a jakou sociální roli umění a kultura plní pro rozvoj identity lidí (a žáků), pro soudržnost společnosti a pro udržení a rozvíjení kultury obecně. Uvědomit si odpovědnost učitele/učitelky výtvarné výchovy v této oblasti. Seznámit se s širokou škálou kulturních institucí (muzea, galerie aj.). Naučit se využívat programy kulturních a uměleckých institucí ve výuce VV. Znát umění, interpretovat obrazy a umělecká díla. Transformovat jejich obsah do podoby výukových jednotek. Pedagogická reflexe. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin Plnění předmětu Příprava na klasifikovaný zápočet, včetně návštěvy muzeí a galerií 10 hodin Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
klasifikovaný zápočet udělen na základě průběžného plnění úkolů (kulturní deník, portfolio) Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017. FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, 2012. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM, 2013. JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum, 2013. HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011. Doporučená literatura: DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum. ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010. MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart, 2010. NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova, 2/2013. Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
1. Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam. Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Studenti rozumí obsahu předmětu výtvarná výchova a konceptům kulturní kompetence a vizuální gramotnost. Mají přehled o kulturních institucích ve svém regionu, v České republice i v zahraničí. Pravidelně navštěvují výstavy umění a kulturní události, o čemž si vedou deník. Studují umění, čímž rozšiřují své znalosti. Své znalosti dokážou prezentovat. Analyzují obraz a interpretují vizuální umělecká díla. Vyjadřují se odborně. Využijí odborné znalosti a transformují je do návrhu výtvarného úkolu či projektu. Didaktický návrh reflektují v kontextu výchozí umělecké/vizuální inspirace. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|