PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Integrované terénní vyučování - OPMN0T349B
Anglický název: Integrated field teaching
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 15 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Polívka, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Ladislav Pokorný
Neslučitelnost : OPMN0T205B
Anotace -
Předmět je zaměřen na výuku tělesné, výtvarné a hudební výchovy, matematiky, českého jazyka, cizího jazyka, biologie, občanské výchovy podle možností vyučujících z příslušných kateder, v nestandardních podmínkách - přednostně mimo budovu školy podle možností, v terénu, tzv. "Outdoor". V první části výuky proběhne seznámení studentů s možnostmi integrace oslabených žáků. Zajištění bezpečnosti výuky. Výuka probíhá formou cvičení a seminářů. Metodické výstupy studentů.
Poslední úprava: Pokorný Ladislav, PaedDr. (17.02.2025)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je podpořit pohybové aktivity při vyučování dalších předmětů, především mimo školu, a naopak pomocí pohybových činností zpřístupnit obsah jiných předmětů.

Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Deskriptory -

Přímá výuka 36 hodin

Průběžná příprava na výuku 20 hodin

Příprava na zápočet 12 hodin

Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Aktivní účast v předmětu, přípravy a praktické výstupy.

Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Literatura

AICHELE, Dietmar, 2007. Co tu kvete?: kvetoucí rostliny střední Evropy ve volné přírodě. Vyd. 3. V Praze: Knižní klub. Průvodce přírodou. ISBN 978-80-242-1762-8.

CÍLEK VÁCLAV. (2002) Krajiny vnitřní a vnější. Praha. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-86569-29-2.

FRANC, D., ZOUNKOVÁ, D., MARTIN, A. (2007) Učení zážitkem a hrou, Compruter Press, Brno.

JANČAŘÍK, A. (2007) Hry v matematice. 1. vyd. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 110 s. ISBN 978-80-7290-339-9

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3308-4  

KASÍKOVÁ, H. (1997) Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál, Praha.

KIRCHNER, J. HNÍZDIL, J. (2000) Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada.

NEUMAN, J. (2000) Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál. ISBN 80-7178-405-2.

STIBRAL KAREL.(2005) Proč je příroda krásná? Praha. Nakladatelství Dokořán. ISBN 80-7363-008-7

Doporučená literatura

JIRÁSEK, I. (2004) Zážitková pedagogika: časopis Gymnasion č. 1.

PŠL: Zlatý fond her I., Portál, Praha 2002

NEUMANN, J. a kol. (2000) Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.

 

Sports and Physical Education as a part of Outdoor Education. Text pro mezinárodní projekt Comenius  OUTLiNES. Talin 2007

 

Learning of Basic Motor Abilities by means of Natural Exercises. Text pro mezinárodní projekt Comenius  OUTLiNES. 2007

 

Yoga and Breathing Exercises as a Part of Body and Mind Balance. Text pro mezinárodní projekt Comenius  OUTLiNES. 2007.

 

Education and Outdoor Learning in Cross-curricular Education. Text pro bilaterální projekt v rámci CZ07 – Scholarship Programme and Bilateral Scholarship Programme - EEA and NG. Duben 2014.

Poslední úprava: Dvořáková Hana, doc. PhDr., CSc. (03.05.2019)
Sylabus -

Výuka propojuje, resp. aplikuje získané teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi. Obsah výuky: Metodické výstupy studentů v následujících oblastech:
1.    Specifika výuky v nestandardních vyučovacích podmínkách.
2.    Vyučování v přírodě.
3.    Propojení různých sfér osobnosti dítěte při vyučování.
4.    Smyslové vnímání.
5.    Pohybové aktivity.
6.    Využití her ve výuce.
7.    Zážitková pedagogika.
8. - 11.    Mezipředmětové vztahy ve výuce.
12.    Srovnání výukových postupů v českém vzdělávacím systému se zahraničními modely, jejich využití.

Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (28.02.2024)
Studijní opory
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK