Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví, považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21. Analyzuje vztah tělesná výchova vs. zdraví z pohledu biopsychosociálního. Součástí předmětu je realizace didaktického výstupu v rámci vybraných (vylosovaných) pohybových aktivit s orientací na úpolovou problematiku.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (11.10.2023)
The course presents basic paradigms of health promotion. It defines the issue of health literacy and its development priorities. Health education is a conscious creation of opportunities for learning about ways to promote health and a basis for the necessary changes in behavior. It is based on the objectives of the WHO program "Health 21. It analyzes the relationship between physical education and health from the perspective of biopsychosocial.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (28.05.2019)
Cíl předmětu -
Seznámit studující se základními paradigmáty podpory zdraví a jejich aplikací ve vzdělávání.
Vysvětlit problematiku zdravotní gramotnosti a identifikovat její rozvojové priority.
Analyzovat vztah mezi tělesnou výchovou a zdravím z biopsychosociálního hlediska.
Poskytnout studujícím dovednosti pro tvorbu příležitostí ke zlepšení zdravotní gramotnosti a podpory zdravého životního stylu.
Připravit studující na realizaci didaktického výstupu zaměřeného na úpolovou problematiku v rámci pohybových aktivit.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Introduce students to the basic paradigms of health promotion and their application in education.
Explain the issue of health literacy and identify its developmental priorities.
Analyze the relationship between physical education and health from a biopsychosocial perspective.
Provide students with skills to create opportunities for improving health literacy and promoting a healthy lifestyle.
Prepare students for the implementation of a didactic presentation focused on grappling issues within physical activities.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Deskriptory -
Předmět je hodnocen 3 kredity, časová dotace na studenta odpovídá 75 - 90 hodinám.
Celková časová zátěž studenta: 75 hodin
Přímá výuka:
Přednýšky 24 hodin Cvičení 24 hodin
Příprava na výuku:
Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Plnění předmětu:
Příprava na zápočet 15 hodin
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru.
Podmínky zakončení předmětu:
Aktivní účast na výuce.
Zpracování přípravy, metodického výstupu v rámci zdravotně orientovaných pohybových aktivit.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
The requirements for completing the course (credit or exam) clearly stem from the syllabus content, annotation, and the studied literature list announced in the course description in SIS, and are further specified by the instructor at the beginning of the semester.
Conditions for course completion:
Active participation in lessons.
Preparation and submission of a methodological output in the field of health-oriented physical activities.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (09.09.2024)
Literatura -
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0
KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2
PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1
WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2
MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (09.09.2024)
Sylabus -
1. Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
2. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
3. Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav psychické, duševní a sociální pohody.
4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.
5. Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví.
6. Aktuální otázky zdraví vs. tělesná výchova
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (28.05.2019)
1. Determinants of health and possibilities of their influence.
2. Health literacy and its role in health care, development priorities.
3. Ways of health education that respect health as a state of mental, mental and social well-being.
4. Information background for health promotion, selective access to information.
5. The role of the teacher in the process of deciding on one's own behavior towards health.
6. Current health vs. health issuesPhysical Education
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (28.05.2019)
Výsledky učení -
Studující popíší a vysvětlí základní paradigmata podpory zdraví a jejich význam ve výchově ke zdraví.
Studující identifikují klíčové aspekty zdravotní gramotnosti a navrhnou strategie pro její rozvoj.
Studující analyzují a diskutují vztah mezi tělesnou výchovou a zdravím z biopsychosociální perspektivy.
Studující navrhnou a obhájí postupy pro tvorbu příležitostí k podpoře zdraví ve vzdělávacím prostředí.
Studující připraví a provedou didaktický výstup zaměřený na úpolovou problematiku v rámci vybrané pohybové aktivity, využívajíce principy podpory zdraví.
Studující aplikují zásady podpory zdraví v rámci praktických pohybových aktivit, s důrazem na úpolovou problematiku.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Students will describe and explain the basic paradigms of health promotion and their significance in health education.
Students will identify key aspects of health literacy and propose strategies for its development.
Students will analyze and discuss the relationship between physical education and health from a biopsychosocial perspective.
Students will propose and justify approaches for creating opportunities to promote health in an educational environment.
Students will prepare and conduct a didactic presentation focused on grappling issues within a selected physical activity, utilizing health promotion principles.
Students will apply health promotion principles in practical physical activities, with an emphasis on grappling issues.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)