PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Tělesná výchova a zdraví - OPMN0T344B
Anglický název: Physical education and health
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Ing. Václav Bunc, CSc.
Vyučující: prof. Ing. Václav Bunc, CSc.
Bc. Michael Kupilík
Neslučitelnost : OPMN0T205B
Anotace -
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví, považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21. Analyzuje vztah tělesná výchova vs. zdraví z pohledu biopsychosociálního. Součástí předmětu je realizace didaktického výstupu v rámci vybraných (vylosovaných) pohybových aktivit s orientací na úpolovou problematiku.
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (11.10.2023)
Cíl předmětu -
  • Seznámit studující se základními paradigmáty podpory zdraví a jejich aplikací ve vzdělávání.
  • Vysvětlit problematiku zdravotní gramotnosti a identifikovat její rozvojové priority.
  • Analyzovat vztah mezi tělesnou výchovou a zdravím z biopsychosociálního hlediska.
  • Poskytnout studujícím dovednosti pro tvorbu příležitostí ke zlepšení zdravotní gramotnosti a podpory zdravého životního stylu.
  • Připravit studující na realizaci didaktického výstupu zaměřeného na úpolovou problematiku v rámci pohybových aktivit.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
Deskriptory -

Předmět je hodnocen 3 kredity, časová dotace na studenta odpovídá 75 - 90 hodinám.

Celková časová zátěž studenta: 75 hodin

Přímá výuka:

Přednýšky 24 hodin
Cvičení 24 hodin

Příprava na výuku:

Doba očekávané přípravy na 1 přednášku 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut

Plnění předmětu:

Příprava na zápočet 15 hodin

Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Požadavky ke splnění předmětu (zápočtu či zkoušky) jednoznačně vycházejí z obsahu sylabu, anotace a prostudovaného avizovaného seznamu literatury v popisu daného předmětu v SIS a jsou dále upřesněny vyučujícím vždy na začátku semestru. 

Podmínky zakončení předmětu:

Aktivní účast na výuce.

Zpracování přípravy, metodického výstupu v rámci zdravotně orientovaných pohybových aktivit.

Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Literatura -

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8

KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (06.09.2024)
Sylabus -

1. Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.

2. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.

3. Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav psychické, duševní a sociální pohody.

4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.

5. Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví.

6. Aktuální otázky zdraví vs. tělesná výchova

Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (28.05.2019)
Výsledky učení -
  • Studující popíší a vysvětlí základní paradigmata podpory zdraví a jejich význam ve výchově ke zdraví.
  • Studující identifikují klíčové aspekty zdravotní gramotnosti a navrhnou strategie pro její rozvoj.
  • Studující analyzují a diskutují vztah mezi tělesnou výchovou a zdravím z biopsychosociální perspektivy.
  • Studující navrhnou a obhájí postupy pro tvorbu příležitostí k podpoře zdraví ve vzdělávacím prostředí.
  • Studující připraví a provedou didaktický výstup zaměřený na úpolovou problematiku v rámci vybrané pohybové aktivity, využívajíce principy podpory zdraví.
  • Studující aplikují zásady podpory zdraví v rámci praktických pohybových aktivit, s důrazem na úpolovou problematiku.
Poslední úprava: Kupilík Michael, Bc. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK