|
|
|
||
Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny. Cílem je teoretická i praktická analýza vyučovacího obsahu, snaha přispět k rozvoji dovednosti sebereflexe studentů v edukačních pokusech, konstrukce konkrétních vyuč. výstupů. Akcent bude kladen především na komunikační výchovu.
PRO VŠECHNY: Link na přihlášení do skupiny, ve které bude probíhat seminář na školách, bude vyžadovat zpřístupnění, které vám bude schváleno dr.G.Babušovou. https://pedfcuni.sharepoint.com/:x:/r/sites/KSDidaktikaeskhojazyka/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7Bb4f44d3e-323e-4845-a789-17aeb1b7875e%7D&action=edit&wdinitialsession=bf837765-b4e8-4a69-989b-f4a345becbd8&wdrldsc=2&wdrldc=1&wdrldr=PromptEditInBrowser%2CReloadInEditMode%2CTransitionNon
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Přímá výuka: 0/3, celkem 36 hod. Příprava na výuku: 72 hod. Příprava na klasifikovaný zápočet: 24 hod. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Požadavky k zakončení předmětu: Průběžné plnění úkolů zadávaných vyučujícím. Absolvování minimálně jednoho úspěšného samostatného výstupu ve zvoleném ročníku ZŠ. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu, pokud ho vyučující zadá. Vedení praxe dr. G.Babušovou /praxe bude probíhat na ZŠ Jeseniova, Praha 3, veškerá organizace praxe bude sdělena na 1.setkání /rozpisy výstupů, šablony příprav/ Před zahájením praxe obdrží studující základní informace emailem. 1. setkání 8:00 - 12:35 seznámení s prostředím školy, organizace praxe, seminář Praxe vedené doc. Hájkovou budou probíhat na ZŠ Drtinova, Praha 5. Rozpis praxí a další info na 1. setkání. Poslední úprava: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (14.02.2025)
|
|
||
Povinná: HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008. LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999. HÁJKOVÁ, E., BABUŠOVÁ, G., HEJLOVÁ, H., HÖFLEROVÁ, E., JANOVEC, L., KUCHARSKÁ, A. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: PedF UK, 2014. HÁJKOVÁ, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021. Doporučená: BABUŠOVÁ, G. Evoluce komunikačních činností v teorii a praxi. Praha: PedF UK, 2014. PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinukomunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Požadavky a pokyny od dr. G.Babušové: Veškeré informace budou zaslány emailem do 25.2. 2024, před zahájením LS a upřesněny na 1.setkání. Odvezdání příprav a reflexe dle pokynů do 17.5.2024. Praxe bude probíhat na ZŠ Jeseniova, Jeseniova 96/2400, Praha 3, zast. Biskupcova, tram. 9,11,5, 19 nebo bus 133. /žlutá budova se zeleným plotem/ Obsah seminářů ve výukových blocích: Alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v jazykové a komunikační výchově v českém jazyku – možnosti temat. plánů ve vztahu k ŠVP, ověřování vlastních koncepcí ve výstupech na fakultní škole. Koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ. Variantnost přípravy na hodinu. Výstupy na fakultní škole a jejich reflexe. Způsoby rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku–didaktické situace a jejich řešení, aplikace v konkrétních výstupech na fakultní škole. Propojení vyučovacího obsahu jazykové a komunikační výchovy – vztah gramatiky k porozumění textu, didaktické situace v komunikační výchově a jejich řešení. Základní rozdělení hodinové dotace seminářů celkem: 1/3 teoret. základ řešené problematiky - komuknikační výchova, 2/3 aplikace, mikrovýstupy, reflexe řešení didakt. situací, konkrétní výstupy na fakultních školách a jejich reflexe. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|
|
||
Výsledky učení: a) úspěšně vedený výstup v hodině, popř. v tandemu s další studentkou b) Výběr a interpretace beletristického textu pro žáka ročníku (2.-5. roč.) 1. stupně ZŠ c) Argumentovaná oprava souvislého textu napsaného žákem vybraného ročníku 1. stupně ZŠ d) Sestavení cvičení pro rozvoj naslouchání/mluvení pro žáky vybraného ročníku 1. stupně ZŠ a jeho obhajoba na semináři dr. G.Babušová a) výstup zaměřený na školní a celoroční projekt: Škola plná pohádek b) c) d) relizace v rámci výstupu Poslední úprava: Babušová Gabriela, PhDr., Ph.D. (14.02.2025)
|
|
||
Studenti se zapisují do paralelek: úterý - vede dr. Babušová, 1 skupina v lichém týdnu + 1 skupina v sudém týdnu, ZŠ Jeseniova, Jeseniova 96/2400, Praha 3, od 1. vyuč. hod. - 4 h. / 5.h. reflexe lichá středa - vede doc. Hájková, ZŠ Drtinova, Praha 5 lichý čtvrtek - vede doc. Hájková, ZŠ Drtinova, Praha 5 lichý čtvrtek - vede dr. Martáková Styblíková, ZŠ K Remízku, Praha 5 sudý čtvrtek - vede doc. Hájková, ZŠ Drtinova, Praha 5 sudý čtvrtek - vede dpc.Chejnová, ZŠ U Vršovického nádraží, Praha 10 lichý pátek - vede dr. Doležalová, ZŠ C Rybníčkách, Praha 10 Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (28.01.2025)
|