PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Asistentská praxe s reflexí - OPBZ1S004B
Anglický název: Assistant practice
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 40 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Je záměnnost pro: OKBZ1S004B
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení se s prostředím školy a obsahem práce učitele ve společném vzdělávání. Nedílnou součástí tohoto cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem asistentské praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími učiteli. Významným cílem je i rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Studenti vstupují do školy, kde získají možnost poznávat formy a metody vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – žáků se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáků ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáků nadaných, žáků s odlišným mateřským jazykem apod., sledovat spolupráci učitelů a asistentů pedagoga při realizaci podpůrných opatření ve společném vzdělávání.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
Cíl předmětu

Studující

  • se orientuje v systému základního a středního vzdělávání v ČR;
  • s oporou znalostí platné školské legislativy objasní principy společného vzdělávání, poskytování podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, vč. pozice asistenta pedagoga;
  • ve vybrané základní škole se účastní výuky, kde se zaměřuje se na problematiku vzdělávání žáků se speciálními potřebami a činnost asistenta pedagoga, provádí cílená pozorování s využitím záznamových listů, pozorované edukační situace analyzuje s učitelem a asistentem pedagoga;
  • zapojuje se do asistentské činnosti při poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami dle pokynů pedagogů, diskutuje s nimi získané zkušenosti;
  • na základě prostudovaných dokumentů školy a vlastních zkušeností získaných při asistentské praxi zpracuje charakteristiku činnosti konkrétní školy z pohledu naplňování cílů a strategií společného vzdělávání, zaměřuje se na činnost školního poradenského pracoviště, spolupráci učitelů a asistentů pedagoga;
  • v reflektivním semináři prezentuje výstupy asistentské praxe, diskutuje osobní zážitky a zhodnotí přínos praxe k profesnímu i osobnímu rozvoji.  
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
Literatura

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6.

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.

KARGEROVÁ, J., STARA, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,

MORÁVKOVÁ, M., VEJROCHOVÁ a kol. Standard práce asistenta pedagoga.1.vydání, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4722-3.2015.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N. & KARGEROVÁ, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
Sylabus

Studenti získají možnost poznávat formy a metody vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince.

Studenti se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě.

V průběhu semestru konají ve vybrané škole 24 hodin asistentskou praxi, podle pokynů učitele vedou záznamy formou portfolia. Po celý semestr využívají elektronickou podporu studia v Moodle, kam odevzdávají zadané úkoly.

Průběh a výsledky svých aktivit v rámci asistentské práce prezentují ve studijní skupině v reflektivním semináři. Pro zápočet předkládají portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
Studijní opory

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE.


Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
Výsledky učení

Studující

identifikuje různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě

objasní systém společného vzdělávání, podporu žáků se SVP, roli asistenta pedagoga

plní praktické úkoly s využitím metodických podkladů

zaznamená výsledky pozorování ve třídách do záznamových archů a reflektují svá zjištění

charakterizuje úlohu asistenta pedagoga ve společném vzdělávání na podkladě vlastních zkušeností

shromáždí všechny vypracované podklady do podoby portfolia

prezentuje výstupy praxe s využitím portfolia zpracovaných úkolů

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK