|
|
|
||
|
Cílem předmětu je seznámení se s prostředím školy a obsahem práce učitele ve společném vzdělávání. Nedílnou součástí tohoto cíle je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky v prostředí základní a střední školy. Smyslem asistentské praxe je vytvořit prostor pro mentorský typ spolupráce mezi zkušenými a budoucími učiteli. Významným cílem je i rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Studenti vstupují do školy, kde získají možnost poznávat formy a metody vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – žáků se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáků ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáků nadaných, žáků s odlišným mateřským jazykem apod., sledovat spolupráci učitelů a asistentů pedagoga při realizaci podpůrných opatření ve společném vzdělávání.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
|
|
||
|
Studující
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
|
|
||
|
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 235-249, 15 s. ISBN 978-80-210-6678-6. FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1. HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7. KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7. KARGEROVÁ, J., STARA, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, MORÁVKOVÁ, M., VEJROCHOVÁ a kol. Standard práce asistenta pedagoga.1.vydání, Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4722-3.2015. NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0. TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N. & KARGEROVÁ, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
|
|
||
|
Studenti získají možnost poznávat formy a metody vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. žáky se spec. vývojovými poruchami učení, s ADHD, žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, žáky nadané, žáky-cizince. Studenti se účastní úvodního informačního semináře a závěrečného reflektivního semináře na fakultě. V průběhu semestru konají ve vybrané škole 24 hodin asistentskou praxi, podle pokynů učitele vedou záznamy formou portfolia. Po celý semestr využívají elektronickou podporu studia v Moodle, kam odevzdávají zadané úkoly. Průběh a výsledky svých aktivit v rámci asistentské práce prezentují ve studijní skupině v reflektivním semináři. Pro zápočet předkládají portfolio zpracovaných úkolů v rámci asistentské praxe. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
|
|
||
|
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
|
|
||
|
Studující identifikuje různé typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě objasní systém společného vzdělávání, podporu žáků se SVP, roli asistenta pedagoga plní praktické úkoly s využitím metodických podkladů zaznamená výsledky pozorování ve třídách do záznamových archů a reflektují svá zjištění charakterizuje úlohu asistenta pedagoga ve společném vzdělávání na podkladě vlastních zkušeností shromáždí všechny vypracované podklady do podoby portfolia prezentuje výstupy praxe s využitím portfolia zpracovaných úkolů Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2025)
|
