|
|
|
||
Předmět úzce navazuje na znalosti získané ze somatologie, pediatrie. Seznamuje studenty se zásadami předlékařské laické první pomoci. Důraz je kladen zejména na praktický nácvik běžných úkonů prováděných v rámci laické první pomoci a na zvládnutí techniky při kardiopulmonální resuscitace, nejčastějších úrazech a onemocnění. Zvláštní pozornost je věnována specifickým postupům při poskytování první pomoci dětem různých věkových kategorií.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, které jim umožní s jistotou poskytovat rozšířenou laickou první pomoc a naučit je vyvarovat se nejčastějších chyb při poskytování první pomoci. Student dokáže aplikovat znalosti a dovednosti při záchraně života. Je motivován k průběžnému obnovování a upevňování nabytých vědomostí a dovedností. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Bernatová, E. & et. al. (2017). První pomoc není věda. Praha: Český červený kříž. Fiala, M. & Vilášek, J. (2010). Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum. Kolektiv autorů (2017). Základy první pomoci. Praha: Český červený kříž. Hanušová, J. (2014). Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Hanušová, J. Pre-medical first aid competencies of selected students at the Faculty of Education, Charles University. Krakow InDebata Edukacyjna, 9, 2016/2017, 92 – 100. Malá, L.& Peřan, D. (2016). První pomoc pro všechny situace: v souladu s evropskými doporučeními 2015. Vydání první. Praha: Vyšehrad. Petržela, M. (2016). První pomoc pro každého.Praha: Grada Publishing. Zdravotník zotavovacích akcí. (2017). Praha: Český červený kříž. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Požadavky pro splnění zápočtu: - V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. - Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %). Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
1. První pomoc - definice předlékařské první pomoci, cíle, priority, pravidla. Výkonné týmy integrovaného záchranného systému. 2. Základní vyšetření a životní funkce – praktický nácvik. 3. Praktický nácvik život zachraňujících výkonů, platné guidelines. 4. První pomoc při zástavě krvácení, včetně ošetření ran – praktický nácvik první pomoci. 5. První pomoc při nejčastějších školních úrazech – praktický nácvik první pomoci. 6. Prevence úrazů. Kniha úrazů. Praktický nácvik. 7. Nácvik základní obvazové techniky. 8. Úrazy způsobené teplem a chladem. Poranění elektrickým proudem. Kolapsové a šokové stavy. Poranění zvířetem. 9. První pomoc u vybraných onemocnění. 10. Simulace úrazů a nácvik jejich ošetření v rámci první pomoci. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
|
|
||
Kurz: Kurz předlékařské první pomoci (cuni.cz) heslo: help2022 Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (30.01.2024)
|
|
||
Studenti: - umí definovat a vysvětlit základní terminologické pojmy z oblasti poskytování první pomoci - charakterizuje jednotlivé týmy integrovaného záchranného systému a jejich význam - popíše základní postupy při poskytování první pomoci - předvede a zdůvodní postup při nácviku život zachraňujích výkonů - popíše prevenci úrazů a způsob evidence školních úrazů - aplikuje teoretické poznatky o poskytování první pomoci a předvede ošetření vybraných úrazů - předvede a zdůvodní postup při kardiopulmonální resuscitaci, transportu a polohování zraněného a použití obvazové techniky - předvede první pomoc u vybraných onemocnění - obhájí svůj postup při řešení simulované situace Poslední úprava: Thorovská Alena, PhDr. (24.01.2025)
|