|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti a jejich aplikace v oblasti vzdělávání a zdraví. Seznámíme se s konceptem genderu a stručným historickým vývojem jeho studia, propojíme s konceptem intersekcionality upozorňujícím na nutnost vnímat gender v kontextu dalších sociálních identit a postavení v společenském řádu. V rovině aplikace se zaměříme na oblast vzdělávání ve smyslu vztahů ve třídě, ale i školního prostoru, kurikula či pomůcek. Budeme se věnovat souvislostem v oblasti zdraví a to jak fyzického, tak duševního.
Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, a s praktickou aplikací genderového přístupu v kontextu vzdělávání a zdraví. Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Marchbank, J., Letherby, G. (2014). Introduction to gender. Social Sciences Perspective. Routledge. Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2005). Ženy, muži a společnost. Karolinum. Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 107 s. ISBN 978-80-7464-063-6.8-80-7372-701-7. Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. 195 s. Studie; sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0. Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X. Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009. 54 s. ISBN 978-80-7440-016-2. Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Průběžná práce v semestru: - Reflexe četby vybrané popularizační knihy - Účast na exkurzi Zápočtový úkol (ve zkouškovém období) - Zhodnocení vybrané školní učebnice z genderového hlediska Podrobnosti budou k dispozici v el. podpoře kurzu na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13150 Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
1. Úvod do studií genderu, koncept intersekcionality 2. Gender v oblasti vzdělávání 3. Intersekcionalita ve školách 4. Gender a zdraví 5. Exkurze Poslední úprava: Machovcová Kateřina, Mgr., Ph.D. (25.01.2022)
|