|
|
| Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
malba_kresba_skripta.pdf | skripta | MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. |
|
||
|
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která propojuje plošné i prostorové vnímání uměleckého díla. Je prvním představením a setkáním studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Kurz je rozdělen do blokové výuky a je veden dvěma vyučujícími, praktické semináře na sebe tematicky navazují, propojují se. V první části kurzu zaměřeném na plošnou tvorbu si studenti osvojí základní principy plošné tvorby, především kresby a malby, začlení ji do teoretického kontextu. Studenti prostřednictvím získaných dovedností rozvíjí schopnost výtvarného vidění, myšlení a vnímání plošného zobrazování.V druhé části kurzu, který je zaměřen na prostorovou tvorbu se studenti věnují zejména základní orientace v prostorové tvorbě, její terminologii a historii oboru. Představení hlavních současných představitelů a směrů. Experimentální poznávání možností práce s prostorem formou jednoduchých cvičení. Zaměří se na poznávání vlastností materiálů, různé způsoby jejich využívání. Ateliérová výuka se koncepčně i formálně prolne během prezentace výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce studentů je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Kurz se celkově zaměřuje na transformaci tacitní znalosti do pedagogické praxe. Cílem kurzu je seznámení se a následné pochopení základních funkcí výtvarného výrazu ve výtvarném umění ve vlastní tvorbě a následná schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|
|
||
|
Studující se orientuje v plošné a prostorové tvorbě. Studující dovede používat základní výtvarné techniky plošné a prostorové tvorby. Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|
|
||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|
|
||
|
Zápočet Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|
|
||
|
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. BOIS, Y.; FOSTER, H.; BUCHLOH, B.; KRAUSS, R. Umění po roce 1900. Modernismus, Antimodernismus, Postmodernismus. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7391-975-7. PEDROSA, A.; HOPTMAN, L.; HOFFMANN, J. Vitamin 3-D: New Perspectives in Sculpture and Installation. Phaidon Press, 2009. ISBN-10: 071484974X. Odkazy: Rosalind Krauss: Sochařství v rozšířeném poli Miwon Kwon: One Place after Another Umění a výtvarná edukace ve veřejném prostoru
Poslední úprava: Tsikoliya Lenka, MgA. (20.09.2025)
|
|
||
|
Praktický seminář Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|
|
||
|
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava prací či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|
|
||
|
Předmět Základy plošné a prostorové tvorby I. je rozdělen do skupin podle vyučujících. Skupina Po 8.55 - 11. 55- Vyučující Pavla Gajdošíková / Jan Pfeiffer: V rámci předmětu se zaměříme na žitý prostor historického centra Prahy. Budeme zkoumat historii i současnost města a jeho urbanismu prostřednictvím plošných a prostorových etud. Důraz bude kladen na analýzu konkrétních prostorů a budov v jejich historických i současných souvislostech. link to tema: General | Základy plošné a prostorové tvorby I. | Microsoft Teams Skupina Po 17:10 - 20:10 - vyučující Lenka Tsikoliya: V rámci předmětu se budeme věnovat žitému prostoru Uhříněvsi ve spolupráci s ISS FSV UK. Budeme pracovat s žáky druhého stupně Základní školy Jandusů a zkoumat předem určená témata, relevantní pro Uhříněves. Žáci ve spolupráci se studenty sociologie z FSV UK budou vytvářet fotovoice, který zachytí jejích každodenní zkušenost s okolím. Následně studenti Katedry výtvarné výchovy rozpracují vlastní místně specifický autorský projekt na určená témata. Závěrečná část předmětu bude věnována didaktickému projektu s žáky ZŠ Jandusů, přičemž studenti budou vycházet ze zkušenosti z autorského projektu. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (30.09.2025)
|
|
||
|
● Studující používá plošné výtvarné techniky (malbu, kresbu). ● Studující používá prostorové techniky výtvarné tvorby (modelování). ● Studující charakterizuje základní výtvarné techniky. ● Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu. ● Studující použivá svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (04.09.2025)
|

