Založení portfolia - OPBV3V016A
Anglický název: Starting a Portfolio
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Je korekvizitou pro: OPBV3V013A, OPBV3V014A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V026A, OPBV3V061A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Kurs rozvíjí reflexivní kompetence, analytické a kritické myšlení, interpretační a kombinační schopnosti studentů při práci s obrazovým archivem, kultivuje jejich vizuální senzitivitu a další složky vizuální gramotnosti. Nástrojem reflexe je portfolio, při jehož tvorbě se studenti učí vyhledávat, shromažďovat a organizovat obrazové i další typy materiálů (kulturních textů) do vztahových struktur, logických či asociovaných vazeb a map. Práce s portfoliem vede studenta k myšlení vyššího řádu o organizaci obsahů podpůrných obrazových materiálů jednak pro tematické okruhy dějin umění, vizuálních studií a vizuální antropologie, posléze pro rozpoznání didaktických potencialit témat a konceptualizace kulturních obsahů ve výukové praxi. Důležité místo v kursu zaujímá kultivace odborné diskuse a respektu k různorodým názorům, úhlům pohledu a interpretacím. Stavbu struktury portfolia si koncipuje každý student sám, v konzultaci a komparaci s ostatními členy diskusní skupiny, a to i v případě, že prezentuje výsledky společného projektu ze školního terénu. Portfolio bude rozvíjeno po celou dobu studia a stane se nástrojem pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Úvodní seznámení s obrazovými archivy vybraných osobností výtvarného umění a teorie umění. Možnosti organizace obsahů a možnosti inspirativních momentů směřujících k tvorbě nového díla. Úvodní seznámení s didaktickými portfolii vybraných osobností výtvarné pedagogiky. Online archivy a databáze typu Pinterest aj. KRITICKÉ ZHODNOCENÍ. Portfolio a autorská identita. Dokumentace vlastní tvorby, genealogie vzniku vlastního díla, založení reflexivního deníku. (Metodologie a/r/tography ve triádě artist-researcher-teacher).   Založení sekce odborné reflexe, první vlastní segmenty odborných popisů, interpretací, explikací.   Založení sekce didaktické inspirace a dokumentace z průběhu praxí (záznamy z výukových situací, tzv. students´ voices, teachers´voices, obrazové dokumentace dětských výtvarných prací,  autorské přípravy na vyučování. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy, portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Výstavba funkčního odborného slovníku oboru.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
Cíl předmětu

Studentky a studenti využívají odbornou terminologii týkající se studované problematiky i autorské tvorby.

Studují odborné prameny a rozumí odbornému textu.

Reflektují a vizuálně mapují vlastní autorskou tvorbu.

Aktivně spolupracují a komunikují s kolegyněmi a kolegy ve skupině, poskytují jim poučenou zpětnou vazbu

Rozvíjejí schopnost metakognice.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
Literatura

Povinná:

BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204.  

PACHMANOVÁ, Martina. Kdo je to kurátor/ka? A2, #39/2007. Zdroj: https://www.advojka.cz/archiv/2007/39/kdo-je-to-kuratorka

Další zdroje

Student čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů, online zdrojů). Základní literatura je k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a v knihovně UPM, na online databázích a v knihovně Centra současného umění DOX, v knihovně centra Tranzit Display.  

GRÚŇ, Daniel. Archív umelca – paralelnáinštitúciaaleboprostriedokseba-historizácie? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny [online], 2011, č. 11. http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-11/grun.pdf  
Archiv Júliusa Kollera. Zdroj: https://juliuskollersociety.org/about/  

Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (15.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet bude udělen na základě průběžně odevzdaných úkolů a prezentace proměňujícího se autorského portfolia.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.09.2023)
Výsledky učení

Vizuálně mapují procesy vlastní autorské tvorby.

Vizuální mapu obhájí před ostatními, vysvětlí principy, motivy a umělecké inspirace své tvorby.

Přijímají a poskytují zpětnou vazbu. Pravidelně se účastní výuky. Reflektují vlastní tvorbu i tvorbu ostatních.

Nastudované teorie a dílo jiných umělců promítají ve své tvorbě.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)