|
|
|
||
Kurs rozvíjí reflexivní kompetence, analytické a kritické myšlení, interpretační a kombinační schopnosti studentů při práci s obrazovým archivem, kultivuje jejich vizuální senzitivitu a další složky vizuální gramotnosti. Nástrojem reflexe je portfolio, při jehož tvorbě se studenti učí vyhledávat, shromažďovat a organizovat obrazové i další typy materiálů (kulturních textů) do vztahových struktur, logických či asociovaných vazeb a map. Práce s portfoliem vede studenta k myšlení vyššího řádu o organizaci obsahů podpůrných obrazových materiálů jednak pro tematické okruhy dějin umění, vizuálních studií a vizuální antropologie, posléze pro rozpoznání didaktických potencialit témat a konceptualizace kulturních obsahů ve výukové praxi. Důležité místo v kursu zaujímá kultivace odborné diskuse a respektu k různorodým názorům, úhlům pohledu a interpretacím. Stavbu struktury portfolia si koncipuje každý student sám, v konzultaci a komparaci s ostatními členy diskusní skupiny, a to i v případě, že prezentuje výsledky společného projektu ze školního terénu. Portfolio bude rozvíjeno po celou dobu studia a stane se nástrojem pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy.
Úvodní seznámení s obrazovými archivy vybraných osobností výtvarného umění a teorie umění. Možnosti organizace obsahů a možnosti inspirativních momentů směřujících k tvorbě nového díla. Úvodní seznámení s didaktickými portfolii vybraných osobností výtvarné pedagogiky. Online archivy a databáze typu Pinterest aj. KRITICKÉ ZHODNOCENÍ.
Portfolio a autorská identita. Dokumentace vlastní tvorby, genealogie vzniku vlastního díla, založení reflexivního deníku. (Metodologie a/r/tography ve triádě artist-researcher-teacher).
Založení sekce odborné reflexe, první vlastní segmenty odborných popisů, interpretací, explikací.
Založení sekce didaktické inspirace a dokumentace z průběhu praxí (záznamy z výukových situací, tzv. students´ voices, teachers´voices, obrazové dokumentace dětských výtvarných prací, autorské přípravy na vyučování. Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy, portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků. Výstavba funkčního odborného slovníku oboru.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
|
|
||
Studentky a studenti využívají odbornou terminologii týkající se studované problematiky i autorské tvorby. Studují odborné prameny a rozumí odbornému textu. Reflektují a vizuálně mapují vlastní autorskou tvorbu. Aktivně spolupracují a komunikují s kolegyněmi a kolegy ve skupině, poskytují jim poučenou zpětnou vazbu Rozvíjejí schopnost metakognice. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2022)
|
|
||
Povinná: BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Vyd. 1. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 8090345204. PACHMANOVÁ, Martina. Kdo je to kurátor/ka? A2, #39/2007. Zdroj: https://www.advojka.cz/archiv/2007/39/kdo-je-to-kuratorka Další zdroje Student čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů, online zdrojů). Základní literatura je k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a v knihovně UPM, na online databázích a v knihovně Centra současného umění DOX, v knihovně centra Tranzit Display. GRÚŇ, Daniel. Archív umelca – paralelnáinštitúciaaleboprostriedokseba-historizácie? Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny [online], 2011, č. 11. http://vvp.avu.cz/foto/sesit/2011-11/grun.pdf Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (15.09.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě průběžně odevzdaných úkolů a prezentace proměňujícího se autorského portfolia. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Vizuálně mapují procesy vlastní autorské tvorby. Vizuální mapu obhájí před ostatními, vysvětlí principy, motivy a umělecké inspirace své tvorby. Přijímají a poskytují zpětnou vazbu. Pravidelně se účastní výuky. Reflektují vlastní tvorbu i tvorbu ostatních. Nastudované teorie a dílo jiných umělců promítají ve své tvorbě. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|