PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář kritického čtení - OPBV3V026A
Anglický název: Seminar of Critical Reading
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBV3V016A
Anotace -
Specifika kursu je v LS 2023 dána kreativní spoluprací na interkulturních tématech, s odkazem na česko-japonský projekt ENGI - MON2. V projektu jsou řešeny možnosti interkulturní didaktiky a kritická studia relevantní literatury. Kurs rovněž zahrnuje reflexi ateliérové práce v témže semestru (tandemové vyučování). Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce a k porozumění teoretickému textu z oblastí příslušných oboru výtvarná výchova a její teorii. V centru zájmu jsou interpretační možnosti čtení a výkladu relevantního obsahu, vytváření poznámkového aparátu a odborného slovníku, komparace primárních a sekundárních pramenů, principy intertextuality a intervizuality, propojitelnost verbálního a vizuálního textu v kontextu současného umění, vizuální kultury a kulturních studií. Seznámení s formou vizuální eseje a jejích nároků. Cílem je pochopení konceptu diskursivní výstavby poznání a jeho propojenost se vznikem výtvarného díla.    Úvod do základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.     Dialogická část 1 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu.     Dialogická část 2 – propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.   Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu nebo jiné formy interpretovaného obsahu, např. vizuální esej.  
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.01.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku         

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut

Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin

             

Plnění předmětu           

Příprava na zápočet: 28 hodin

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
Literatura

NOVOTNÁ, M., FULKOVÁ, M.: Hledání Japonska. Interkulturní inspirace v didkatice výtvarné výchovy. Ped UK Praha, 2023.  

FULKOVÁ, Marie, NOVOTNÁ, Marie et.al. Výtvarná výchova. 1. a 2. díl, (pro 6. a 7. roč. ZŠ, pro 8. a 9. roč.), Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-591-7.  
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. 
HORÁČEK, Radek, FIŠER, Zbyněk, HAVLÍK, Vladimír. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010. 162 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2.   
FULKOVÁ, Marie, TIPTON, Teresa, ISHIKAWA, Makoto. Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture).  International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234 

Fulková, M.: Vidět očima toulavého psa. Transkulturní inspirace v galerijní edukaci. In Kolbiarz Chmelinová, K. (Ed.): Začíname s galerijnou pedagogikou II.  Bratislava: Vydavatel´stvo Stimul, 2021. Str. 72 – 95.   

SÝKORA, J. Vyrobeno v Japonsku. Cesta, tradice i změny. In KAVALÍR, O.: Made in Japan. Eseje o současné japonské kultuře. Praha 2016, s. 7 - 21.
Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM


 

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet. Předpokládá se aktivní účast na všech společných aktivitách. 

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (12.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK