PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy plošné tvorby 1 - OPBV3V013A
Anglický název: Basics of Two-dimensional Art Creation I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Korekvizity : OPBV3V016A
Je prerekvizitou pro: OPBV3V022A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout malba_kresba_skripta.pdf skripta MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout zaklady plosne tvorby I-prezentace.pdf prezentace MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace -
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která reflektuje plošné vnímání uměleckého díla. Je prvním představením a setkáním studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. V tomto kurzu si studenti osvojí základní principy plošné tvorby, především kresby a malby, začlení ji do teoretického kontextu. Studenti prostřednictvím získaných dovedností rozvíjí schopnost výtvarného vidění, myšlení a vnímání plošného zobrazování. Výsledkem kurzu je prezentace vlastní výstavy nebo autorského portfolia studentů. Součástí celého procesu práce studentů je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci. Kurz se zaměřuje na komplexní transformaci tacitní znalosti získané během ateliérové výuky do pedagogické praxe. Cílem kurzu je seznámit se a následně pochopit základní funkce výtvarného výrazu ve výtvarném umění a ve vlastní tvorbě. A následně transformovat získané praktické znalosti a výtvarné dovednosti do didaktických kompetencí učitele. Stručné představení technik plošného vyjadřování, kontexty současného umění; seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy při plošném výtvarném vyjadřování: malba akrylovými, vodovými barvami (seznámení se s rozmanitými malířskými technikami), kresba tužkou, uhlem; individuální konzultace, společná návštěva výstavy současného umění; prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Cíl předmětu

Studující se orientuje v plošné  tvorbě.

Studující dovede používat základní výtvarné techníky plošné tvorby. 

Studující vytvoří a reflektuje sérii výtvarných prací.

 

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 21 hodin
   
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

 

BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997. 
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. PhaidonPress 1999 
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991. 
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989 
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010 
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.  
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015 
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.  
ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání 

 


Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).
Studijní opory jsou umístěny na https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-1.html, v sekci STUDIUM

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Metody výuky

Praktický seminář.

V připadě pandemických opatření bude kurz veden distační výukou přes Microsef Teams.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast, seminární práce. Výstupem je výstava či prezentace autorského portfolia s vlastní reflexí. V případě pandemických opatření bude upraveno.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Stručné představení technik plošného vyjadřování, kontexty současného umění; seznámení se s rozmanitými didaktickými postupy při plošném výtvarném vyjadřování: malba akrylovými, vodovými barvami (seznámení se s rozmanitými malířskými technikami), kresba tužkou, uhlem; individuální konzultace, společná návštěva výstavy současného umění; prezentace výtvarného portfolia či výstavy s reflexí. 

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení

●      Studující používá plošné výtvarné techniky (malbu, kresbu).

●      Studující charakterizuje základní výtvarné techniky.

●      Studující vytvoří a prezentuje portfolio výtvarných prací, ve kterém charakterizuje a reflektuje svoji tvorbu.

●      Studující použivá svou výtvarnou tvorbu v rámci didaktického plánování vyučovacích hodin.

 

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK