Zařazení zdravotní tělesné výchovy do systému tělesné výchovy, resp. RVP. Přesah principů ZTV do školní i mimoškolní TV. Důraz je kladen zvláště na vyrovnávací cvičení při oslabení pohybového aparátu. Další druhy oslabení. Využití regeneračních prostředků jako kompenzace zátěže. Seznámení se s teorií regenerace po zátěži a sportovní masáží. Pochopení zákonitostí a principů postupu sportovní masáže, její druhy, techniky hmatů, kontraindikace, pomocné masážní prostředky, hygiena a etika sportovní masáže.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
The inclusion of health physical education in the system of physical education, in the Framework Education Programme. Transfer of health physical education principles to school and extracurricular TV. Emphasis is placed especially on exercises when the musculoskeletal system is weakened. Other types of impairment. Use of regenerative means as load compensation. Getting to know the theory of regeneration after exercise and sports massage. Understanding the rules and principles of the sports massage procedure, its types, touch techniques, contraindications, massage aids, hygiene and ethics of sports massage.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Cíl předmětu -
Studující:
vysvětlí zařazení zdravotní tělesné výchovy do školní tělesné výchovy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu
popíše charakteristické znaky jednotlivých druhů oslabení s přesahem do regenerace a masáží
uvede východiska pro použití vhodných a nevhodných cvičení pro jednotlivé druhy oslabení
použije vhodné didaktické postupy, metody a styly
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
Students:
will explain the inclusion of health physical education in school physical education in the context of the Framework Education Program
describes the characteristic features of individual types of weakening with an overlap into regeneration and massage
will list the starting points for the use of suitable and unsuitable exercises for individual types of weakening
will use appropriate didactic procedures, methods and styles
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (18.09.2024)
Deskriptory -
Celková časová zátěž studenta 136,0 Odpovídající množství kreditů 5 Přímá výuka Přednášky: 0 Cvičení: 3
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Total student workload 136.0Corresponding amount of credits 5Direct teachingLectures: 0Exercises: 3Preparation for teachingExpected preparation time for 1 hour of lecture 0 minutesExpected preparation time for 1 exercise 30 minutesSelf-study of literature (per semester) 5 hoursWork with study materials (per semester) 12 hoursFulfillment of continuous tasks (per semester) 25 hours
Poslední úprava: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (20.05.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Zdravotní tělesná výchova:
Aktivní účast 75%.
Písemná příprava na výstup na zvolený druh oslabení, včetně správného názvoslovného popisu cviků.
Masáže:
Aktivní účast 75%.
Znalostní test z teorie, hygieny a etiky sportovní masáže.
Studenti mají 3 možnosti plnění klasifikovaného zápočtu z obou částí.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (16.09.2024)
Health physical education:
Active participation 75%.Student outcomes.
Written preparation of student´s outcome focusing on the celecten type of impairment.
Massages:
Active participation 75%.
Knowledge test of theory, hygiene and ethics of sports massage.
3 possibilities to fulfill the classification credit.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Literatura -
Povinná literatura:
TESAŘ, V. (2015) Sportovní masáže. Praha: Grada.
HRABINEC, J. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3625-2
STRNAD, P., PRAJEROVÁ, K. (2022) Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 228 str., 1. vydání. ISBN: 978-80-246-5340-2
Využití tradičního náčiní a nářadí (např. over ball, fitball, Thera band, medicinbal) i speciálních pomůcek pro zdravotní tělesnou výchovu (např. set ortopedických podlah, pomůcky na aktivaci středu těla, pěnová balanční podložka).
Hudební doprovod v ZTV.
Masáže:
1. Únava a regenerace po zátěži
2. Teorie sportovní masáže, druhy
3. Technika hmatů a účinky sportovní masáže
4. Kontraindikace trvalé a dočasné u zdravého a nemocného sportovce
5. Pomocné masážní prostředky a jejich použití
6. Hygiena a etika sportovní masáže
7. Prostředí masérny a vedlejší role maséra
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (10.09.2024)
Health physical education: 1. Theoretical background Health TV - system of physical culture, division, types of weakness. 2. Integration of children with disabilities into TV lessons. 3. Creating exercise programs for various weaknesses. Preventive programs, compensation of physical and mental stress. 4. Muscle imbalance and its consequences. Correct and defective posture, the effect of physical exercise on posture. 5. Acquisition of selected diagnostic methods and basic compensatory means. 6. Stretching, strengthening, relaxing and breathing exercises, coordination and balance. 7. Exercises with equipment (bars, skipping ropes, elastic strokes, balance balls) 8. Exercises on tools (ladders, benches, beams, trampolines, Swedish boxes, ladders). 9. Methodical outputs of students. Massages: 1. Fatigue and regeneration after exercise 2. Theory of sports massage, types 3. Tactile technique and effects of sports massage 4. Contraindications permanent and temporary in healthy and sick athletes 5. Auxiliary massage means and their use 6. Hygiene and ethics of sports massage 7. The environment of the masseuse and the supporting role of the masseur
Health physical education:
Theory
Health physical education in the system of physical culture, in school TV and RVP and extracurricular activities.