|
|
|
||
Cílem předmětu je představit studentům tzv. společné vzdělávání s využitím inkluzivní didaktiky. Studentům budou podrobně a názorně představeny postupy individualizace a diferenciace úkolů a kooperativní učební procesy dle principů konstruktivní didaktiky. Účastníci se na příkladech naučí rozlišovat funkční a nefunkční skupinové kooperace žáků ve třídě, učební strategie založené na tvorbě prekonceptů, využití kognitivních stylů žáků, metakognitivní strategie. Seznámí se s možnostmi uspořádání třídy a podnětného prostředí ve škole pro realizaci řízených činností v malých i větších žákovských skupinách. Naučí se identifikovat bariéry v prostředí školy, které brání individualizaci a diferenciaci učebních činností, a plánovat učební strategie, které vycházejí ze znalostí individuálních vývojových zvláštností žáků a v postupných krocích rozvíjejí žákův potenciál k učení.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Vypracování přípravy interaktivní hodiny pro žáky SŠ na zadané téma v oboru speciální pedagogika. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (28.01.2024)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6678-6, s. 219-249. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6, s. 29-112. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: GradaPublishing , a.s., 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. DEMIR-WALTHER, M. Gemeinsam inklusiven Sachunterrichtplanen: inklusions didaktische Planung in Kooperationbewältigen. Grundschulunterricht Sachunterricht. München: Oldenbourg Schulbuchverlag, 2016, 63(4), 30-33. ISSN 1865-4991. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7. LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8. KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole. Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0367-4. SKOUPÁ, L. MODEL E-U-R V PRAXI, ROZVOJ KREATIVITY - Metodický portál RVP.CZ, NÚV online dostupné z https://www.rvp.cz/video/4185/ONLINE-SETKANI-MODEL-E-U-R-V-PRAXI-ROZVOJ-KREATIVITY.html. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
1. Inkluzivní didaktika – vymezení, moduly a využití v inkluzivní škole. 2. Organizace výukového času a prostředí pro výuku heterogenních tříd 3. Práce s pravidly, kodex férové třídy. 4. Badatelská výuka a MoU, questing jako zdůsob aktivizace žáků v heterogenních skupinách. 5. Metody kooperace žáků se SVP. 6. Dialogizace vyučování. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Didaktika inkluzivní pedagogiky I https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9084 Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (23.02.2023)
|