|
|
|
||
Předmět umožňuje studentům orientovat se v problematice specifických poruch učení. Pozornost je věnována zejména problematice osobnostních specifik žáků, systému vzdělávání a poradenství. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti a volené přístupy a intervence k žákům s SPU v rámci multidisciplinární spolupráce.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (01.10.2019)
|
|
||
Předmět je zaměřen na vymezení vhodných přístupů vůči jedincům se specifickými poruchami učení (SPU). Definuje osobnost jedince s SPU, možnosti reedukace a metody práce s žáky se SPU. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SP Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (01.10.2019)
|
|
||
Předmět bude zahájen cvičením v reálném čase výuky dle rozvrhu. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky v tomto předmětu. V případě nouzové pandemické situace bude výuka realizována online prostřednictvím apliace MS Team. Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty, návod najdete na odkazu: https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams vám bude zaslán pomocí pozvánky. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)
|
|
||
Předmět je ukončen písemným testem Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M.,(2018) Specifické poruchy učení. Praha: Portál BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido. SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (01.10.2019)
|
|
||
Zpracování seminární práce - kazuistická studie žáka s SPU Vytvoření reedukační pomůcky pro žáka s SPU Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)
|
|
||
1) Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení 2) Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup 3) Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí 4) Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení 7) Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení 8) Strategie a styly učení u žáků na střední škole 9) Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP) 10) Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda) 11) Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) 11) Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců 12) Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři 13) Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí. 14) Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody 15) Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU 16) Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace 17) Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU. 18) Základní problematika dyskalkulie. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (01.10.2019)
|