|
|
|
||
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se sluchovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností, přináší pohled na neslyšící osoby z medicínského hlediska a ze sociokulturního. Přináší informace z anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. Objasňuje typy a stupně sluchových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Poskytuje orientaci v diagnostických metodách a kompenzačních pomůckách se zaměřením na moderní technologie. Seznamuje s různými komunikačními přístupy z hlediska historie i současnosti.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se sluchovým postižením. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
|
|
||
BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-619-2. PECHOVÁ, M. Atlas anatomie. Praha: Svojtka & Vašut, 1996. ISBN 80-7180-092-9. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (31.01.2018)
|
|
||
Zkouška formou písemného testu. Povinná literatura ke zkoušce: HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, 302 s. ISBN 978-80-7290-619-2. Ke zkoušce přinést portfólio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných v základních školách pro sluchově postižené. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad, reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní, objektivní metody audiometrie. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberův pokus, Rinného pokus, Schwabachův pokus, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu. Kompenzační pomůcky, sluchadla, FM systémy, indukční smyčky, kochleární implantáty. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (30.01.2018)
|