PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých - OPBQ2P129B
Anglický název: Adult education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBQ2P112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět nabízí orientaci v základním obsahovém a teoretickém vymezení vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2019)
Cíl předmětu -

Studující prokáže znalost kontextu vzdělávání dospělých v České republice. Prokáže porozumění specifickým charakteristikám účastníků a lektorů vzdělávání dospělých, osvojí si vybrané metody vzdělávání dospělých.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (31.10.2019)
Deskriptory
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (14.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
  • průběžné plnění úkolů v e-learningu
  • prezentace reflexe praktické zkušenosti 
  • analýza odborného článku 
  • docházka min. 70%

Zadání všech úkolů bude upřesněno na semináři a v LMS Moodle

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2019)
Literatura -

Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.

Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani

Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.

Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada.

Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.

Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.

Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.

 

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2019)
Sylabus -
  1. Vzdělávání dospělých, základní pojmy a vymezení, andragogika, celoživotní učení. Formální, neformální a informální vzdělávání.  Odborná základna a andragogický výzkum.
  2. Dospělost a různé přístupy k jejímu vymezení. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života. Propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
  3. Druhy a oblasti dalšího vzdělávání (občanské, zájmové, odborné). Instituce pro vzdělávání dospělých např. soukromé organizace, podniky, školy, NNO.
  4. Lektor dalšího vzdělávání, osobnostní předpoklady, kompetence, kvalifikační standard.
  5. Účastník vzdělávání dospělých, jeho vzdělávací potřeby a motivace, diagnostika přístupů k učení. Typologie problémových účastníků a komunikace s nimi.
  6. Pedagogicko-psychologická východiska a specifika vzdělávání dospělých.
  7. Specifické metody vzdělávání dospělých, didaktické principy. Hry pro dospělé. 
  8. Internetové zdroje ve vzdělávání dospělých, MOOC, online kurzy, analýza výhod a limitů.
  9. Modelové situace ve vzdělávání dospělých, jejich reflexe a analýza.
  10. Reflexe praktické zkušenosti se vzděláváním dospělých (exkurze nebo vlastní zkušenost), prezentace na semináři.

 

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK