PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Reflektivní seminář k asistentským stážím - OPBP3Q502A
Anglický název: Reflection of Assistant Practice
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 45 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Anotace
Předmět nabízí možnost reflektovat pracovní zkušenosti v pomáhajících profesích. Studující, kteří brigádně či dobrovolnicky pracují v pomáhajících profesích na asistentských pozicích, mají v semináři příležitost sdílet své zkušenosti, a tím zvyšovat svoji sebereflexi, citlivost a empatii, schopnost interpretace atd. V rámci předmětu budou studující pracovat s portfoliem, do něhož vkládají průběžné úkoly dle zadání a následně je diskutují na společných seminářích, které slouží ke sdílení a vzájemné inspiraci. Předmět je tvořen pouze strukturovanou reflexí; stáže jsou realizovány studujícími jako jejich vlastní aktivita (brigáda či dobrovolnictví). Předmět vymezuje, ke kterým typům pracovních zkušeností, může reflektivní seminář probíhat. Jedná se různé pracovní zkušenosti na asistentských pozicích v pomáhajících profesích, zejména ve školství a sociální péči, a to alespoň v celkovém rozsahu 60 hodin. S pracovišťmi, kde budou studující působit, bude uzavřena rámcová smlouva. Její podoba je uvedena v příloze akreditačního spisu. Reflektivní seminář bude využívat portfolio se strukturovanými úkoly, které posilují dovednost vést psychologické úvahy nad různými aspekty práce v pomáhajících profesích, uvědomovat si své pocity a řešená dilemata.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (13.04.2020)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je rozvinutí kompetencí studenta v oblasti komplexní reflexe absolvováné stáže a sdílení  pracovní zkušenosti. 

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou k ukončení předmětu je účast na seminářích a odevzdání portfolia.

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Literatura
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing, 2006.
LINDSAY, G., et al. Etika pro evropské psychology. Praha: Triton, 2010.
KVĚTENSKÁ, Daniela. Moc a pomoc v pomáhajících profesích. SOCIÁLNÍ PRÁCE, 2008, 112.
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Portál, 2000.
BAŠTECKÁ, B.; ČERMÁKOVÁ, V.; KINKOR, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál, 2016.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Výsledky učení

Student/ka na základě absolvování kurzu:

  • Strukturovaně popíše vlastní zkušenost z absolvované stáže
  • Strukturovaně prezentuje vlastní zkušenost z absolvované stáže
  • Analyzuje náročné situace, které se objevily v průběhu stáže
  • Reflektuje a kriticky zhodnotí vlastní reakce v náročných situacích situacích absolvované stáže  
  • Jednotlivé zkušenosti, průběh praxe je schopen zachytit formou reflektivního deníku
  • Popíše strukturu kazuistiky a zná principy její tvorby
  • Popíše svou pracovní zkušenost s klientem formou kazuistiky 
  • Komparuje svou pracovní zkušenost s ostatními studujícími

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (04.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK