PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením - OPBO3S203A
Anglický název: Special Education of Individuals with Hearing Impairment
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBO3Q101A, OPBO3S103A
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a mezioborovou spoluprací s dalšími vědními obory, dále naučit se orientovat v oblasti anatomie a fyziologie ucha v latině, podat studentům základní orientace o patologiích sluchové funkce, příčinách a důsledcích, medicínských vyšetřovacích metodách, možné kompenzaci pomocí technických pomůcek. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými surdopedickými publikacemi.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Cíl předmětu
Studující se seznamuje s terminologií surdopedie (i latinskou) a rozvíjí své kompetence v oblasti sluchového postižení. 
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 21 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 21 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou pro možnost vykonání zkoušky bude zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů a úspěšné splnění testů zadaných v průběhu semestru (min. úspěšnost 75 %).

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
Literatura

Povinná literatura

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.

Doporučená literatura:

HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. 

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.

POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1.      Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí.

2.      Anatomie a fyziologie ucha latinsky. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad.

3.      Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad, terminologie.

4.      Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova.

5.      Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní.

6.      Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie.

7.      Speciálně pedagogická diagnostika sluchového postižení.

8.      Kompenzační pomůcky - sluchadla, indukční smyčky, FM systémy, systémy Roger.

9.      Kochleární implantáty.

10.    Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy.

Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Výsledky učení
Studující popíše latinsky stavbu ucha a celé sluchové dráhy, vyjmenuje klasifikace sluchových vad dle lékařské terminologie, uvede diagnostické metody ke zjištění sluchových vad používané v medicíně. Popíše kompenzační pomůcky a jejich princip.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK