|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a mezioborovou spoluprací s dalšími vědními obory, dále naučit se orientovat v oblasti anatomie a fyziologie ucha v latině, podat studentům základní orientace o patologiích sluchové funkce, příčinách a důsledcích, medicínských vyšetřovacích metodách, možné kompenzaci pomocí technických pomůcek. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými surdopedickými publikacemi.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Studující se seznamuje s terminologií surdopedie (i latinskou) a rozvíjí své kompetence v oblasti sluchového postižení. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin · seminární práce 21 hodin · plnění úkolů a příprava na semináře 21 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou pro možnost vykonání zkoušky bude zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů a úspěšné splnění testů zadaných v průběhu semestru (min. úspěšnost 75 %). Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (26.04.2023)
|
|
||
Povinná literatura HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2. Doporučená literatura: HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí. 2. Anatomie a fyziologie ucha latinsky. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad. 3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad, terminologie. 4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova. 5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní. 6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. 7. Speciálně pedagogická diagnostika sluchového postižení. 8. Kompenzační pomůcky - sluchadla, indukční smyčky, FM systémy, systémy Roger. 9. Kochleární implantáty. 10. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Studující popíše latinsky stavbu ucha a celé sluchové dráhy, vyjmenuje klasifikace sluchových vad dle lékařské terminologie, uvede diagnostické metody ke zjištění sluchových vad používané v medicíně. Popíše kompenzační pomůcky a jejich princip. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|