|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studující s psychomotorickým, jazykovým a řečovým vývojem dětí, s vývojem schopností a dovedností v jednotlivých jazykových rovinách, aby získali přehled o vývoji foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické i pragmatické roviny, aby se připravili teoreticky a získali praktické zkušenosti a dovednosti v oblasti ovlivňování a stimulování jazykového a řečového vývoje dětí v raném a předškolním věku. Seznámení s diagnostickými metodami, přístupy a materiály v jednotlivých oblastech vývoje řeči, jazyka a dílčích funkcí. V rámci seminářů budou studenti aktivně zapojeni do nácviku postupů korekce artikulace, možností využití myofunkční terapie. Samostatně se zaměří na zpracování materiálů, které využijí v rámci oborové praxe na logopedických pracovištích.
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubit a rozšířit znalosti týkající se problematiky psychomotorického, jazykového a řečového vývoje u dětí a v oblasti fonetiky, systému hlásek českého jazyka a metodiky jejich vyvozování. Studujícím bude představena problematika neurovývojových poruch, poruch foneticko-fonologické roviny a poruch myofunkčních. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin. Přímá výuka: - přednášky 24 hodin - cvičení 24 hodin Příprava: - samostudium odborné literatury 30 hodin - zpracování písemné semestrální práce 30 hodin - zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: - 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Studijní opory budou poskytnuty na platformě MS Teams. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
- povinná aktivní účast v seminářích - pravidelné plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - tvorba materiálů, které bude možné využít v rámci odborných praxí při diagnostice a terapii narušené komunikační schopnosti (zpracování portfolia) - zpracování písemné semestrální práce na zadané téma - ověřování získaných znalostí formou průběžných testů (cca 3x za semestr) - závěrečný písemný test a ústní zkouška Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : ComputerPress, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0. VOLÍN, J., SKARNITZL, R. Segmentální plán češtiny. Praha : UK, Filozofická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7308-885-9. NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-118-2.
Doporučená literatura: DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnocení slovnízásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha : UK,Pedagogická fakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-770-0. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. MC nakladatelství, 2013, 1. dotisk. EAN 8594042250261. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha : Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. KRČMOVÁ, M. Poruchy řeči. In KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. 2017. URL: https://www.czechency.org/slovnik/PORUCHY ŘEČI Krčmová, M. Fonetika a fonologie, 2009 (http://is.muni.cz) POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ. M. Přehled české výslovnosti. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4240-3. Další odborné zdroje a studijní materiály budou studujícím doporučovány a poskytovány v průběhu výuky. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Podmínky pro možnost konat ústní zkoušku: - splnění veškerých seminárních aktivit - úspěšné splnění závěrečného testu K ústní zkoušce studující přinese: - zpracované portfolio nástrojů, pomůcek a materiálů pro hodnocení a podporu vývoje řeči, jazyka, komunikace a dílčích funkcí - seznam prostudované odborné literatury Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Obsah: 1. Anatomie a fyziologie nervové soustavy, mluvních orgánů a polykání. 2. Psychomotorický vývoj. 3. Vývoj řeči, jazyka a komunikace u dětí. Stadia a etapy ve vývoji řeči, jazyka a komunikace. 4. Diagnostika vývoje jazyka a řeči v jednotlivých rovinách, možnosti využití diagnostických materiálů. 5. Stimulace a podpora vývoje dílčích funkcí. Metody, techniky a přístupy využívané při stimulaci a ovlivňování jazykového a řečového vývoje u dětí. 6. Pomůcky a materiály využívané při logopedické intervenci u dětí v raném a předškolním věku. 7. Úvod do studia fonetiky, systém hlásek českého jazyka – dělení a tvorba samohlásek a souhlásek. Metodika korekce artikulace hlásek. 8. Neurovývojové poruchy, jejich etiologie a klasifikace, současné názory na problematiku neurovývojových poruch. 9. Poruchy zvukové roviny řeči - artikulační poruchy, fonologické poruchy, vývojová verbální dyspraxie. 10. Myofunkční poruchy, využití myofunkční terapie. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit a popsat základy anatomie a fyziologie nervové soustavy a jejích částí vztahujících se k procesu komunikace, jazyka a řeči, - terminologicky vymezit a popsat anatomii a fyziologii mluvních orgánů, - vymezit a popsat psychomotorický, jazykový a řečový vývoj dítěte, - vymezit a popsat jednotlivá stádia a milníky jazykového a řečového vývoje dítěte z chronologického a lingvistického hlediska, - porovnat stádia jazykového a řečového vývoje dle jednotlivých autorů, - uvést a popsat příklady diagnostických nástrojů využívaných pro hodnocení vývoje jazyka, řeči, komunikace a dílčích funkcí u dětí, - uvést a popsat příklady metod, technik, přístupů a pomůcek využívaných pro stimulaci a podporu vývoje jazyka, řeči, komunikace a dílčích funkcí u dětí, - terminologicky vymezit fonetiku a fonologii, orientovat se v systému hlásek českého jazyka, - definovat jednotlivé hlásky českého jazyka, jejich způsob tvoření a metody korekce nesprávné výslovnosti, - terminologicky vymezit neurovývojové poruchy, jejich kategorie, etiologii a symptomatologii, - terminologicky vymezit jednotlivé poruchy zvukové roviny, jejich symptomatologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice artikulačních poruch, fonologických poruch a vývojové verbální dyspraxie, - terminologicky vymezit myofunkční poruchy, jejich etiologii a symptomatologii, - uvést a popsat terapeutické přístupy k problematice myofunkčních poruch. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|