|
|
|
||
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky/logopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech s úzkou vazbou na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe.
Oborová praxe II navazuje na zkušenosti studentů získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři I. Poskytuje studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti osvojené v předmětech profilujícího základu, zejména předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností.
Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o dílčí asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti a dovednosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe je realizována ve školách, kde studenti mají možnost sledovat metody a formy práce s žákem, působení učitele, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je vést studenty k aplikaci teoretických poznatků do speciálněpedagogické praxe a osvojování dovednosti reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu. Praxe probíhá ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9. Je organizována jako praxe asistenční pod supervizí se zaměřením na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|
|
||
Studující v rámci povinné oborové praxe rozvíjí odborné kompetence a upevňuje všeobecné, odborné a speciálně pedagogické a psychologické znalosti. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 60 hodin · oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Áktivní účast na souvislé praxi. Povinná 100 % účast na praxi v daném školském zařízení. Odevzdání podkladů pro tvorbu portfolia/deníku praxe dle pokynů vyučujícího do prostředí Moodle. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5. Doporučená literatura: MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4. DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|
|
||
Student pokračuje v práci s portfoliem oborové praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (vede záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty/žáky, vytváří přípravy na vlastní asistentskou praxi, provádí průběžné hodnocení vlastní praxe). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II. Obsahové vymezení:
Studenti využívají elektronický systém podpory v Moodle, kam vkládají zpracované úkoly. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (14.12.2022)
|
|
||
Studující ověřuje praktickou aplikací teoretické znalosti z přednášek ze surdopedie. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|