PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia literatury - OPBG4G023A
Anglický název: Introduction to the study of literature
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 48 / 51 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Anotace
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům formou přednášky základní teoretické a terminologické znalosti z oblasti literární vědy, nezbytné jak k porozumění literárněhistorickému textu, tak pro práci s uměleckým literárním textem v německém jazyce. Cílem seminářů je na konkrétních příkladech děl z německy psané literatury různých epoch pronikat k významu základních pojmů poetiky, osvojit si terminologii potřebnou pro četbu literárněvědných a kulturněhistorických textů a pro dialog o literárních a kulturních tématech. Obsahem kurzu jsou témata: Pojem literatury. Estetično. Interpretace prozaických textů: Autor a vypravěč. Základní perspektivy vyprávění. Poetika kompozice. Poetika postavy. Poetika syžetu a příběhu. Prostor a čas. Dramatické texty: Vztah dramatického textu k literatuře. Hlavní a vedlejší děj. Fabule a syžet. Postavy. Dramatický a jevištní prostor. Základní rysy dramatického prostoru. Chronotop. Pět fází děje. Postava a jednání. Dialog, monolog a řeč v dramatu. Otevřené a uzavřené drama. Interpretace lyrického textu: Základní pojmy. Lyrický subjekt. Stavební prvky. Fonetická rovina. Grafická rovina. Lexikální a syntaktická rovina. Významové komplexy lyrického textu. Prostor a čas. Figury a tropy.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Cíl předmětu

Studující

  • zná základní literárněvědné pojmy a terminologii (např. žánr, motiv, téma, kompozice, vypravěč), hlavní směry a metody literární teorie a jejich historický vývoj
  • umí analyzovat literární texty z hlediska formy, obsahu a kontextu
  • identifikuje a interpretuje základní prvky literárního díla (např. styl, jazykové prostředky, symboliku).
  • aplikuje různé literárněvědné přístupy na konkrétní texty
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 90,0
Odpovídající množství kreditů 3 až 4
Přidělené kredity 3
Zakončení Zk
   
Přímá výuka 24
Přednášky: 1
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 90 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

70% aktivní účast v semináři.

Písemný test na min. 70% (celem tři pokusy). Test sestává z části teoretické (literární teorie) a praktické (interpretace vybraného textu). 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Literatura

Základní studijní literatura:

BECKER, Sabina; HUMMEL, Christine; SANDER, Gabriele: Grundkurs Literaturwissenschaft. Stuttgart: Reclam 2016. ISBN 978-3-15-017662-7.

GUTZEN, Dieter. Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft: ein Arbeitsbuch. 8., neu bearb. Aufl. Berlin: Erich Schmidt, 2009. ISBN 978-3-50309880-4.

KLARER, Mario. Einführung in die Grundlagen der Literaturwissenschaft: Theorien, Gattungen, Arbeitstechniken. Darmstadt: WBG, c2011. ISBN 978-3-534-23631-2.

Doporučená literatura:

ANDREOTTI, Mario. Die Struktur der modernen Literatur: Neue Wege in der Textinterpretation: Erzählprosa und Lyrik. Mit einem Glossar zu literarischen, linguistischen und philosophischen Grundbegriffen. Bern: Stuttgart, 1990.

DAEMMRICH, Horst S., Ingrid DAEMMRICH. Themen und Motive in der Literatur: ein Handbuch. Tübingen: Francke Verlag, c1987. ISBN 3-7720-1734-7.

FRENZEL, Elisabeth. Stoffe der Weltliteratur. Stuttgart 1970.

LÄMMERT, Eberhard. Bauformen des Erzählens. 8., unverand. Aufl. Stuttgart: Metzler, 1993. ISBN 3-476-00097-4.

PFISTER, Manfred. Das Drama: Theorie und Analyse. 11. Aufl. München: Wilhelm Fink Verlag, 2001. ISBN 3770513681.

SCHRADER, Monika. Epische Kurzformen: Theorie und Didaktik. Königstein/Ts.: Scriptor, 1980. ISBN 3589207353.

STANZEL, Franz K. Typische Formen des Romans. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1964.

WELLEK, Rene., WARREN, Austin. Theorie der Literatur. Berlin: 1966.

 

 

 

 

 

 

 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

70% aktivní účast v semináři.

Písemný test na min. 70% (celem tři pokusy). Test sestává z části teoretické (literární teorie) a praktické (interpretace vybraného textu). 

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Sylabus

1. Úvod

2. Epika

Struktura epického díla: Téma a motiv. Děj. Čas. Prostor. Postava.

Vypravěč

Kompozice

Jazyk

Epické žánry

3. Lyrika

Jazyk. Tropy a figury

Struktura verše

Verš a řádek

Versifikační systémy. Přesah. Metrum a rytmus 

Druhy verše

Rým. Strofa

4. Drama

Prostor. Čas. Postava

Jazyk. Dialog. Konflikt

Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • Pracuje s odbornými texty a sekundární literaturou efektivně a s porozuměním.
  • Uplatňuje kritické myšlení při interpretaci literárních děl.
  • Formuluje vlastní názory a argumenty na základě důkladné analýzy literárních textů.
  • Rozumí významu literatury v širším kulturním, historickém a společenském kontextu.
  • Propojuje teoretické poznatky s jejich aplikací na konkrétní literární díla.
  • Respektuje různorodost přístupů k interpretaci literatury a chápe jejich přínos pro hlubší porozumění textům.
  • Samostatně analyzuje a interpretuje literární texty i odborné zdroje.
  • Prezentuje výsledky své práce jasně a strukturovaně, jak ústně, tak písemně.
  • Zapojí se do diskusí o literatuře v akademickém prostředí s argumentační jistotou.
Poslední úprava: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK