|
|
|
||
Kurz se zabývá osvětlením základních pojmů z oblasti studia cizojazyčné filologie. Zaměřuje se na jazyk jako komunikační a znakový systém, na strukturní lingvistu, na oblast textu a jazykového stylu. Kromě toho jsou studenti jsou konfrontování s pojmy jazykové povědomí, jazykové myšlení, člověk jako uživatel jazyka, člověk jako badatel o jazyce.
Obsah předmětu je tvořen následujícími tematickými okruhy: Studium germanistiky v rámci cizojazyčné filologie. Lingvistika, její předmět a metody zkoumání. Jazyk jako prostředek komunikace, funkce jazyka; jazyk jako znakový systém. Geografické, sociální a kontextově-funkční rozvrstvení jazyka. Genealogická a morfologická klasifikace NJ. Systematizace dílčích jazykovědných disciplín. Jednotlivé významotvorné roviny v NJ (fonetika, fonologie, morfologie, lexikologie, syntax). Textová lingvistika (a základní informace o pojmu styl a funkčních stylových typech.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
|
|
||
Celkovým cílem předmětu je osvojení nového náhledu na jazyk, který byl studenty dosud vnímán pouze z perspektivy uživatele a chápán pouze jako nástroj k dorozumění se a osvojení potřebných znalostí umožňujících vzdělanostní růst. Cílem je vytvořit základ nového povědomí o jazyce prostřednictvím osvojení základů různých lingvistických disciplín. Cílem je osvojení komunikačních modelů v souvislostmi s jazykovými funkcemi. Cílem je pochopení slova jako základní znakové jednotky v oblasti filologie. Cílem je pochopení strukturní povahy jazyka, tj. hierarchie na sebe navazujících významotvorných rovin. Cílem je projít se studenty od nejníže postavené roviny (od hlásky – fonetiky a fonologie) k té výše postavené (ke slovu – morfematice, morfologii a poté lexikologii, a poté k větě – syntaxi) a nakonec k završující rovině (k pojmu text a textové lingvistice). Cílem je zopakování podstaty fungování jednotlivých rovin, které navazuje na teoretické učivo z českého jazyka a jeho rozšíření a osvojení v terminologie v německém jazyce. Cílem je nácvik dovednosti reflektovat zvolené studium cizojazyčné filologie se zvláštním zřetelem k aspektu interkulturality, jehož součástí je v překládaném pojení kurzu i studium učitelství.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (01.01.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (01.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
|
|
||
ŠIMEČKOVÁ, A. Úvod do jazykovědné germanistiky. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0595-3. BUSCH, A., STENSCHKE, O. Germanistische Linguistik. 2. Auflage. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2008. ISBN 978-3-8233-6414-6. ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-85787-47-4. ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Vobotia, 1996. ISBN 80-85885-96-4. Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. Stuttgart: Alfred Kröner, 2008, xli, 816 s., 2 s. obr. příl. (mapy). ISBN 978-3-520-45204-7. LÜDELING, A. Grundkurs Sprachwissenschaft. Stuttgart: Klett, 2009. ISBN 978-3-12-939004-7. ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 9788024619460 . ČERNÝ, J., HOLEŠ, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5. GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. Auflage: 3., überarb. u. erw. Aufl. München: Iudicium, 1998. ISBN 978-3891292402. LINKE, A., NUSSBAUER, M., PORTMANN, P. R. Reihe Germanistische Linguistik 121 Kollegbuch: Studienbuch Linguistik. Hammeln: Niemayer, 2004. ISBN 978-3484311213. MEIBAUER, J. (Hrsg.) Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart, Weimar: Metzler Verlag, 2007. ISBN 978-3-476-02141-0. PELZ, H. Linguistik: Eine Einführung. 1996. Hamburg: Hoffmann and Campe, 1996. ISBN 978-3455103311. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (02.01.2024)
|
|
||
Účast na zkoušce je podmínena splněním podmínek k zakončení předmětu (viz výše)! Písemná zkouška se skládá za dvou částí. Test se zaměřuje pouze na oblast textu a stylu (ostatní témata byla prozkoušena formou vypracování úkolů). Zásadní je znalost problematiky v NJ (znalost terminologie a další slovní zásoby), dovednost práce s odbornou, tj. i cizojazyčnou literaturou a schopnost volného slovního projevu o studovaném oboru. Forma zkoušky: 1. Písemný test (45 min). 2. Esej zaměřený na téma interkulturní aspekty učení se cizímu jazyku a jazyk jako prostředek komunikace (45 minut, rozsah 150 slov). Při psaní testu je nepřípustné pomáhat si vyhledáváním internetových zdrojů, ani využívat jakékoliv jiné pomoci. Mezi oběma částmi zkoušky je desetiminutová přestávka, při psaní eseje je možné používat tištěný slovník. Hodnocení kurzu
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
|